fredag, oktober 20, 2006

70-talsmat

När jag var liten hade mina föräldrar en stor kokbok som hette något i stil med Världens mat. Den var full med lite halvtaskiga, mörka och murriga bilder på konstiga maträtter från Marocko och Grekland. Jag älskade att sitta och bläddra i den där boken av någon anledning. Boken finns förmodligen kvar hemma hos mamma och någon gång ska jag plocka upp den och scanna in bilderna så ni får se.

Kanske är det symptomatiskt för 70-talets kokböcker att vara mörka och murriga. Lotten har scannat ur kokboken "Gourmetklubben" och bilderna i den är ungefär desamma. Hur gott ser det här ut egentligen?


Bild från Lotten.

Mat jag minns från 70-talet var köttfärs i ugn (med tomatkross), varma mackor, råstekt potatis, pizza Vesuvio (det var stort), leverstuvning med ris, dillkött, chili con carne, falukorv i ugn (med tomatkross), lapskojs, fruktkonserv med vispgrädde, minestronesoppa...

Alla de där rätterna vi tar som självklara idag fanns inte, tacos, yakiniku, bulgur, couscous...

Vi äger trettionio stycken kokböcker men vi lagar egentligen inte speciellt mer varierad mat för det. Min favorit är den Rutiga kokboken.
Här är en bild på alla utom en som tillkommit senare:

5 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Jag kan rekommendera "Annas nya mat", som är så trevlig sååå.

Annars är det den rutiga som gäller för mig också. Uppslaget med grundreceptet på bröd går nästan inte att öppna these days pga. allt kladd.

När jag någon gång i framtiden kommer hem till dig för att kolla hur ni har renoverat mycket finare än vi, vill jag bli bjuden på japanskt, tack.

2:46 em  
Blogger Översättarhelena said...

Av alla böckerna på bilden har jag två: Annas mat (jag har både den och Annas nya :) och den thailändska längst ner till höger. Min favoritkokbok just nu är Pocketkokboken av Jonas Hugoson. Enkla och smaskiga recept. Enda problemet är att den bara finns i pocket och därför snabbt blir lite utsliten. Men den kostar bara 39 spänn, så man kan ju köpa tre-fyra stycken och ha på lager.

7:40 em  
Anonymous Anonym said...

.
Tomatkross var grejen på sjuttiotalet! Det var tomat från burk i allting på sena sextiotalet - början av sjuttiotalet. Och så åt man linser.

På den tiden kände jag en kille som ofta hade många middag, men bara lagade en enda maträtt - curry.

9:05 em  
Anonymous Anonym said...

ah vad kul - sådär skulle man ju göra - lägga ut alla vansinniga kokböcker och fota!
jag har världens samling!! Väldigt många urgamla som jag köpt på loppisar o dyl..dessutom har jag samlat recept från gamla veckjortidningar och klistrat in - från trettio - fyrtiotal men även äldre...jätteroliga gamla recept!Och iblad verkligt gott faktiskt!

9:12 em  
Blogger Petra said...

Lotten: Det är ju jag som ska komma till er renovering och praoa! Men visst, japanskt ska du få! *sneglar på maken*

Helena: Annas mat...hmm. Kanske får börja öppna den. Jag använder den rutiga och i viss mån hemkunskapsboken. Maken kör Vår kokbok. Resten står och ser snygga ut bara.

Ab: Tomatkross ja. Direkt från konservburken och i princip okryddad. Kanske är det därför jag inte är så förtjust i krossade tomater idag.

petra: Gjört! :-) (östgötska för gör det).

12:35 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser