måndag, oktober 09, 2006

Om jag får välja nobelpristagaren...

Klimakteriehäxan har utmanat. Vem får nobelpriset eller vem vill vi ska få nobelpriset?

Risken att svara på såna här utmaningar är att man avslöjar sig själv som helt obildad och ytlig. Jag tar den risken. Jag som inte ens orkade läsa den tippade Joyce Carol Oates. Jag har inte heller läst något av Margaret Atwood eller för all del någon annan på LadBrokes lista heller. Där finns namn som Orhan Pamuk, Adonis, Ryszard Kapuscinski, Jean Marie Gustav Le Clezio, Olga Tokarczuk, bla bla bla bla. Namn som är för mig i princip helt okända.

Men om vi bortser från detta och jag får leka Svenska Akademin en stund och enväldigt välja ut årets nobelpristagare så skulle det se ut så här.

Kriterierna är som följer:
- Någon som har en ordentlig produktion bakom sig. En eller två böcker räknas inte.
- Någon som skriver med lite tyngd, allmängiltigt och berättar något om omvärld och samtid.
- En nu levande och verksam författare (det här gör det till så svårt).

Monica Ali och Curtis Sittenfeld har skrivit underbara böcker med både tyngd, allmängiltighet, om omvärld och samtid men de båda faller på att de saknar en produktion bakom sig. En eller två böcker räknas liksom inte i nobelprisens värld.

Jag skulle faktiskt kunna säga John Irving. Jag gillar hans böcker för han har förmågan att beskriva människans innersta och kluriga väsen. I Irvings böcker är alla lite knäppa och udda och det är okej och igenkännande. Hans böcker har också flera bottnar och dimensioner. Nackdelen kan vara att han emellanåt blir lite väl upprepande och tjatig med sina björnar och brottning.

Jag skulle kunna säga Jonas Gardell. Han har en imponerande produktion bakom sig. Det är inte bara ståuppkomik och En komikers uppväxt. Han skildrar livets alla skeenden i sina böcker som Vill gå hem eller Fru Björks öden och äventyr. Han har också skrivit ett flertal pjäser och kan som ingen beskriva utanförskapet, ångest och den lilla, lilla människan. Han gör det så sårbart och allmängiltigt. Ingen kommer liksom undan. Alla drabbas av Jonas Gardell på något sätt. Jag tror Jonas Gardell kan komma att bli kandidat om några år.

Jag vill säga Barbro Lindgren. Astrid fick ju aldrig nobelpriset och eftersom det inte delas ut postumt kan Astrids efternamns-namne Barbro Lindgren faktiskt få priset. Hon har bland annat skrivit de otroliga böckerna om Sparvel. Jag läste om dem i vuxen ålder och slogs av hur skrämmande och exakt de beskriver barndomen. Jag vet att jag tyckte den var otäck som barn men kunde inte sätta fingret på vad då. Barbro Lindgren ligger även bakom Loranga, Mazarin och Dartanjang, Max och har skrivit flera underbara texter som tonsatts av Jojje Wadenius.

Men även om man kan hoppas så tror inte det blir en svensk. Jag tror att det blir en svart man från USA. Det är vad jag tippar.... Vad tror ni?

5 Comments:

Blogger Bokbabbel said...

Instämmer med att man nog måste ha en lång produktion bakom sig för att få priset. Måste skryta med att jag har läst Atwood och Haruki Murakami åtminstone (har inte kollat Ladbroskes lista)

7:34 em  
Blogger Studiomannen said...

Karlfeldt fick priset postumt om jag minns rätt.

Tror på en okänd poet.

11:46 em  
Blogger Hieronymus said...

Jag vet inte vad jag ska tro. Men jag har tre favoriter, om jag själv fått välja: Doris Lessing, John Irving och Hanif Kureishi. Men det är ju bara jag...

9:20 fm  
Anonymous Anonym said...

atwood, så intressant, älskade hennes bok the handmaids tale, doris lessing har jag i bokhyllan, men jag tror inte på någon av de ovannämda. Haruki Murakami har jag också, men tror inte honom heller, hans senaste roman är nominerad till world fantasy awards.
http://www.worldfantasy.org/awards/ de tre skriver för närliggande fantasy för att nobelpriset skulle hamna hos dem.

7:44 em  
Blogger Klimakteriehäxan said...

Kul att du svarade!
Om Gardell vore svart amerikan kunde han få pris för "Frestelsernas berg" - det tycker jag är hans allra bästa! Och när det gäller Barbro L så har hon skrivit mycket bra - "Loranga, Masarin och Dartanjang" är en favorit!
Men du "The Handmaids tale" som nämns här ovan - det är en supersuperhöjdare. Liksom "Den blinde mördaren".

10:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser