tisdag, augusti 23, 2005

BookCrossing funkar

Min polare Henrik frigjorde fyra böcker häromdagen. Han registrerade sig på BookCrossing.com och lade in sina fyra böcker och fick fyra olika ID-nummer till dem. ID-numret skriver man i böckerna och sen lägger man ut böckerna på valfria ställen typ McDonalds, på en parkbänk, på krogen eller var du vill.

När någon hittar din bok är det meningen att personen ska gå in på BookCrossing-sidan, knappa in ID-numret och meddela att man hittat boken. Sen läser man den och släpper den fri igen. Jag har funderat på om jag skulle släppa ut några böcker men jag har aldrig hört talas om någon som fått det att fungera.

Tro det eller ej då. En av Henriks böcker hittades efter fyra dagar. Hur häftigt som helst. Chansen är ändå rätt liten att någon ska bry sig om boken, hitta ID-numret och ta sig till sajten och registrera den. Det är förmodligen bara riktiga läs-freaks eller it-nördar som gör det.

Jag hoppas det blir lite ruljans på det. Att man om något år eller två åtminstone kan spåra böcker sju, åtta gånger bakåt. Å andra sidan, den bok som rest flest gånger på BookCrossing är Der seltsame Bücherfreund som bytt ägare 162 gånger sen 2003.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Själv väldigt sugen på att testa, men så är man nörd med. Handlar det om bekräftelse? Jag la ut en bok och någon hittade den och registrerade den, alltså finns jag?

10:15 fm  
Blogger Petra said...

Haha! Bra poäng.

Eller så handlar det om att ytterligare få bekräftelse på att världen är liten!

10:17 fm  
Blogger skrivo said...

SÅ liten är inte världen, mina böcker som började i Stockholm har hamnat i Canada, USA, Finland.. zipping all over the place.
Jag skulle kunna vara med i en reklamfilm för bookcrossing, jag älskar idén.

8:36 em  
Blogger Henke said...

Kicken för mig är att se om/hur det funkar. Skit i boken liksom :)

11:37 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser