måndag, augusti 15, 2005

Topp tio - Chick lit!

Vad är chick lit då? Jag läser rätt mycket chick lit och Google förklarar det så här:

Chick lit" is a slightly uncomplimentary term used to denote popular fiction written for and marketed to young women, especially single young women in their 20s, working in the business world. It was spurred on (if not exactly created) in the mid-1990s by the appearance of Helen Fielding's Bridget Jones's Diary....Från Google.


Här är min tio-i-topp-lista:

1. Helen Fielding
I juni 1997 kom boken som vände upp och ner på den litteraturen om kvinnor som fanns. Bridget Jones gjorde sitt intåg i världen och satte normen för chick lit-genren.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Olivia Joules fria fantasier (Olivia Joules and The Overactive Imagination)
På spaning med Bridget Jones (Bridget Jones: The Edge Of Reason)
Bridget Jones dagbok (Bridget Jones's Diary)
Samvetets röst (Cause Celeb)

På engelska:
Bridget Jones's Guide to Life

2. Marian Keyes
Marian toppar listorna och säljer böcker som ingen annan. Alltid lika underfundigt och med en touch av Irland. Tyvärr håller hon inte måttet hela vägen. Hennes senaste böcker är inte lika starka som de tidigare. Dock är hennes tre första; Vattenmelonen, En oväntad semester och När Lucy Sullivan skulle gifta sig, bland de bästa i chick lit-genren.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Å andra sidan (The Other Side of the Story)
Under täcket (Under the Duvet)
Sista chansen (Last Chance Saloon)
Sushi för nybörjare (Sushi for Beginners)
Änglar (Angels)
När Lucy Sullivan skulle gifta sig (Lucy Sullivan Is Getting Married)
En oväntad semester (Rachel's Holiday)
Vattenmelonen (Watermelon)

3. Jane Green
Jane Green skickade sitt första manus (Ärligt talat) till fjorton förlag. Nio tackade ja och slutsumman för första boken slutade på ett sexsiffrigt belopp. Det har defenitivt gjort henne till en av de starkaste på chick lit-himlen. Jemima J (Min smala lycka) är dessutom en av de roligaste böcker jag har läst.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Den andra kvinnan
Trollbunden (To have and to hold)
I valet och kvalet (Mr Maybe)
Mellan raderna (Bookends)
Babyfeber (Babyville)
Min smala lycka (Jemima J)
Ärligt talat (Straight talking)

4. Sophie Kinsella
Kinsella började sin karriär som ekonomireporter. Det ryktas att hon privat är oerhört försiktig med sina pengar, näst intill snål och därför är det intressant att hennes alter ego Becky Bloomwood lever dubbelliv i Shopoholic-serien. Becky jobbar just som ekonomireporter men lever dubbelliv...hon kan inte sluta bränna pengar på shopping. Tyvärr finns bara en bok översatt till svenska.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
En köpgalen kvinnas hemliga liv (Confessions of a shopaholic)

På engelska:
The undomestic goddess
Can you keep a secret?
Shopaholic & sister
Shopaholic ties the knot
Shopaholic takes Manhattan

5. Jane Moore
Blanda inte ihop Green och Moore. Det har jag gjort allt för många gånger. Vem var det nu som skrev vad? Jane Moore är kolumnist på The Sun och blir bara starkare och starkare som författare.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Fyra i leken (Fourplay)
Mina Ex (Ex-files)
kärlek@första.träffen (Dot.homme)

6. Wendy Holden
Tyvärr finns ingenting översatt av Wendy Holden som är ytterligare en i raden av före detta journalister som börjat skriva böcker. Jag antar att svenska förlag slåss om att få ge ut hennes böcker i Sverige.
Läs mer.

På engelska:
Simply Divine
Bad Heir Day
Fame Fatale
Pastures Nouveaux
Azur Like it
The Wives of Bath

7. Adele Parks
Adeles debut Playing away toppade listan över bästa debut hela år 2000 och det verkar bara bli bättre och bättre.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Byt liv med mig (The other woman's shoes)
Livet väntar (Larger than life)
Game over (Game over)

På engelska:
Husbands
Still thinking of you
Playing away

8. Jennifer Weiner
Amerikansk f.d kolumnist (heard it before?) skriver fyndiga böcker. Jennifer är också en hängiven bloggare.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Sängkamrater (Good in bed)
I hennes skor (In her shoes)

På engelska:
Little earthquakes
Goodnight Nobody

9. Amy Jenkins
När inte Amy skriver böcker gör hon tv-serier eller film i England.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Honeymoon
Funny Valentine

10. Lisa Jewel
Lisa började skriva på en ganska blöt tjejresa till Malta. När hon kom hem skickade hon sina tre kapitel till tio förlag och glömde bort det...Hon har kallats drottningen av chick lit. Tyvärr tycker jag inte att hennes böcker håller måttet för den titeln.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Stjärna för en natt (One-hit wonder)
Typ trettio (Thirtynothing)
Ralphs party (Ralphs party)

På engelska:
A friend of the family
Vince & Joy


Bubblare:

Laura Weisberger
Laura har bara hunnit med att skriva en bok - men vilken bok! Jag hoppas på mycket mer av den här tjejen.
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Djävulen bär prada



Svensk chicklit

Kajsa Ingemarsson
Det finns många som försökt sig på att skriva chick lit på svenska men jag tycker Kajsa är den enda som lyckats riktigt bra. Alla hennes tre utkomna böcker är riktigt läsvärda och snart kommer den fjärde...
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Små citroner gula
Inte enklare än så
På det fjärde ska det ske
Den ryske vännen



Lad lit
Det finns faktiskt ett gäng killar som befinner sig i broder-genrén Lad lit. Här är några nämnvärda:

John O´Farrell
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Kan innehålla nötter
Här är ditt liv (This is Your Life)
Global Village Idiot

Mil Millington
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Saker min flickvän och jag grälar om (Things My Girlfriend and I Have Argued About)
Känslornas kemi (Certain chemistry)

Nick Hornby
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Fallhöjd
31 låtar
En god människa
Samtal med en ängel
Om en pojke
En god människa
Om en pojke
Fever Pitch
High fidelity

Ben Elton
Läs mer.

Utgivna på svenska:
Dödskänd (Dead Famous)
Fruktlösa försök (Inconceivable)

På engelska:
High Society
Stark
Gridlock
Very live
Blast from the Past
This other eden
Popcorn
Past Mortem

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Härligt att höra att andra blir tåriga av sånt också, jag känner mig som värsta freaken annars. Jag ska spara din chick lit-lista, jag har läst mucho mucho av det men missat en del. Och med tanke på att jag äälskat det jag läst, ja då finns det nog mycket mera bra. :)

5:22 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Petra!
Vilken bra/intressant blogg du har! Den här ska bokmärkas!!
Jag är också ett stort fan av chick lit (främst Bridget Jones och Marian Keyes) så det var extra kul att se din topp 10-lista och upptäcka nya böcker att läsa.
Ellen

8:24 fm  
Blogger Christian said...

Är nog gubbig o gammal, för jag känner inte igen något, inte ens lad lit-författarna. Fast det var väl inte riktigt sant: har sett filmer baserade på Nick Hornbys och Helen Fieldings böcker, samt stått och fingrat på Kajsa Ingemanssons och Ben Eltons alster, men aldrig köpt.

Så tack för ny kunskap! Kanske jag skulle öppna mina ögon för en för mig helt ny genre? Om jag bara ska läsa en, vilken chick lit-bok rekommenderar du?

1:32 fm  
Blogger Unknown said...

hej! ville bara säga att du har missat en jättebra lad lit författare som jag starkt rekomenderar: Mike Gayle. Han har kommit ut med sju böcker på engelska och några finns också på svenska, tex Min legendariska flickvän.

7:04 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
En lite konstig fråga. Har du boken "Min smala lycka" av Jane Green. Jag försäker få tag i den men den är slut i alla bokhandlar. Säljer du din i så fall?

Maila mig på vevvis@hotmail.com

8:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser