måndag, mars 19, 2007

Temaår: del 2

Hallå där ute ni pjäsläsare! Nu blir det Stormen av William Shakespeare. Den läser vi ut före 30 april. Fem pjäser under ett år är dealen och vi har redan avklarat Electra.

Stormen handlar om trollkarlen Prospero och hans dotter Miranda som blir landsförvisad från Milano ut på en ö i havet där trollkarlen tar hela ön i besittning med hjälp av sina magiska krafter. Nu vill han återerövra Milano och lära de som landsförvisade honom en läxa. Han tar luftanden Ariel till hjälp och de iscensätter en rejäl storm...

Etiketter: , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Såg att vårt lilla bibliotek faktiskt hade Stormen! Ska genast cykla ner och låna den. Fick ju aldrig tag på Elektra så jag kunde ju inte fullgöra utmaningen. Trist! Ska se om jag kan få tag i den nu i efterhand.

4:28 em  
Anonymous Anonym said...

Per Åhlin har gjort en undebar tecknad verision av stormen. Resan till melonia heter den. Den har dessutom lika fin musik av Bjön Isfält.

8:42 em  
Blogger Petra said...

Ja! Jag ska försöka titta förbi antikvariatet igen efter lön. Trodde jag hade Stormen men det har jag inte tyvärr.

9:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Idag har jag varit och hämtat Elektra och Stormen på biblioteket. Så nu ska jag läsa ikapp tänkte jag! Vad har vi för planer inför nästa pjäs? Vem, vad? Brecht?

11:14 fm  
Blogger Petra said...

Vad kul att du är emd Therese! Vi har inte börjat prata om nästa bok än - men Brecht är väl inte en sån tokig ide!

2:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser