onsdag, mars 14, 2007

Böcker för tonårstjejer

Solusfemina efterlyste lite tips på böcker för tonårstjejer. Här kommer några tips.

Tusen gånger starkare av Christina Herrström är en sprillans ny tonårsbok om livet på högstadiet. Kom i höstas och handlar om Signe som får en ny klasskamrat, Saga som är tusen gånger starkare än alla tjejer Signe har träffat och hon blir en riktig förebild. Men en dag har Saga försvunnit. Christina Herrström är tidigare känd för att ha skrivit ungdsomserierna Glappet och Ebba och Didrik.

Joanna Thydell är också en hyllad ungdomsboksförfattarinna. Hon fick augustpriset 2003 för sin I taket lyser stjärnorna och i somras kom Det fattas en tärning. Båda böckerna vänder sig till ungdomar i tidiga tonåren och Johanna värjer inte för tuffa ämnen. Den första boken handlar om Jenna vars mamma är döende i cancer. Den andra boken om Puck som hör konstiga röster och vars pappa stack för länge sen och hur det är att vara rädd.

Om jag vore tonårstjej idag så skulle jag vilja läsa Systrar i jeans av Ann Brashares. Den handlar om fyra 16-åriga tjejer som hittat ett par jeans som passar dem alla. Istället för att en av dem ska få dem, skickar de dem emellan sig hela sommaren. Jeansen får symbolisera deras girlpower. Boken har fått bra kritik och blivit jättepoppis. Finns också i uppföljare Systrar i jeans: andra sommaren och Systrar i jeans: tredje sommaren.

Sen skulle jag också vilja läsa allt som Katarina von Bredow har skrivit. Jag läste Expert på att rodna förra vintern och tyckte väldigt mycket om den. Författarinnan lyckas fånga exakt hur det är att vara fjorton år.

De första fyllorna, de första hånglen, kampen på skolgården och känslan av att svika sina föräldrar. Det är en väldigt, väldigt välskriven ungdomsbok!

Katarina von Bredow har även skrivit Knappt lovlig (om 15-åriga Hanna som tvingas flytta ut på landet men där träffar den äldre Arild), Hur kär får man bli? (om tonårskärlek, familjekonflikter, konflikträdda föräldrar och det omöjliga valet mellan bästis och kärlek), Räcker det om jag älskar dig? (om 19-åriga Fanny som helst av allt vill flytta från mamman och hem till sin kille med egen lägenhet) och i april kommer även Syskonkärlek (om det mest förbjudna, kärlek mellan syskon).

Jag skulle också vilja läsa böckerna om Gossip Girl. Damm förlags succeserie om ett gäng tonårstjejer med passioner och kärlekstrubbel och som är stenrika och bor på Manhattan i New York. Chic lit för tonårschics helt enkelt. Det finns fem böcker på svenska och författarinnan heter Cecily von Ziegesar.

Böckerna är i ordning: Gossip girl, Ni vet att ni älskar mig, Allt och lite till, För det är jag värd och Det som passar mig.

Sen måste jag ju självklart nämna klassikern Unga kvinnor av Louisa May Alcott om hur det var att vara tonårstjej på 1800-talet. Fast då får man leta på antikvariat...

Hoppas några tips faller i smaken!

Etiketter:

13 Comments:

Blogger Annica said...

Systrar i Jeans är kanon, enligt min 14 åriga dotter.

Sen har hon läst Jag vill ha ett liv, kan återkomma med författaren senare. Den sträckläste hon på en kväll.:D

10:53 em  
Blogger Anna said...

Jag har alltid upplevt att problemet med ungdomsböcker är deras tendens till likriktning. Antingen är det "känn igen dig, helst med en touch av att må dåligt/vara stressad/ha kärleksbekymmer" eller äckligt sedelärande, gärna med förutsägbara, lyckliga slut. Jag kan inte påminna mig om att när jag själv var tonåring (för mindre än ett år sedan) fann något som helst intresse för någon av böckerna du räknar upp. Möjligen slutade jag gilla den typen av litteratur när jag var typ tolv, och då kan man ju alltid fråga sig hur relevant "tonårs-"-prefixet är.

11:06 em  
Blogger Fröken Nina said...

Tack för tipsen, jag har läst en del av dem och kan hålla med om att de är bra. Jag håller också med anna ovanför till viss del, jag själv slutade också läsa ungdomsböcker när jag var "typ tolv", men frågan är hur mycket man kan ta till sig av en vuxenbok i den åldern... Jag försöker peppa mina elever att ändå läsa ungdomsböcker upp i sjuan, åttan.

7:45 fm  
Blogger Maliee said...

Har du sett den här sidan http://www.librarything.com/ ?

8:49 fm  
Blogger Petra said...

Maliee: Ja! Och bloggat om det i januari förra året! :)

http://www.enannansida.se/bok/2006/01/librarything-reader2-och-bokhyllan.html

1:24 em  
Blogger Petra said...

Till Anna och Nina: Ingen av de böcker jag radat upp skulle jag kalla särskilt sedelärande. Snarare handlar de om en del svåra ämnen som man brottas med i tonåren utan att vara moraliska och påprackande.

Bara för att de handlar om frånvarande föräldrar och första fyllorna, blir de automatiskt sedelärande då?

Vilken målgrupp har böckerna jag skrivit om tycker ni?

1:30 em  
Anonymous Anonym said...

Åh- vilken bra tråd om ungdomsböcker. Jag är en storkonsumetn av dessa (men så är jag lärare också). Peter Pohl och Per Nilsson är inte att förglömma bland ungdomsförfattarna. Men även Johan Ajvide Lindkvist "Låt den rätte komma in" går hem bland tonåringar. Nä - nu måste jag sluta annars kommer jag igång ordentligt...

2:28 em  
Blogger Fröken Nina said...

Av de böcker jag läst tycker jag de passar just för högstadiet och jag håller absolut med dig om att de inte är sedelärande. Precis som du skriver så behandlar de ämnen som många kanske tror att de är ensamma om. Johanna Thydell är helt underbar på att skriva!

2:35 em  
Blogger AnnCharlott said...

Jag tycker det är en bra samling tips du ger och min erfarenhet är att de böcker du nämner verkligen funkar hos tonåringarna. Katarina von Bredows böcker och böckerna om Systrarna i jeans är ju inget man behöver lägga ifrån sig bara för att man fyllt 12 i alla fall :)
En annan bok som jag tycker är häftig är Scott Westerfelds Ute/Inne. Den ligger verkligen i tiden kan man säga.

3:32 em  
Blogger Fröken Nina said...

Jösses, det märks att jag är sjuk, uttråkad och inte har ngt att göra, nu är det tredje gången här ;) samtidigt är det ju en så himlans intressant blogg!

Iaf, tänkte tipsa om "Dansar Elias? Nej!" av Katarina Kieri. Jättebra och tänkvärd bok för ungdomar.

Tittar nog tebax ett par gånger till innan det är dags för sängen :)

7:38 em  
Anonymous Anonym said...

Några fler:

"Ingen grekisk gud direkt", också av Katarina Kieri.

Katarina Mazettis böcker om Linnea: "Det är slut mellan Gud och mig", "Det är slut mellan Rödluvan och vargen" och "Slutet är bara början".

Joyce Carol Oates har skrivit en del ungdomsböcker de senaste åren.

"Juliane och jag" (finns som En bok för alla) och "Skuggorna i spegeln" av Inger Edelfeldt.

Annika Thors böcker om Steffi och Nelli. "En ö i havet" och tre delar till.

7:59 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för alla tips :) Och jag kan inte nog tycka tillräckligt om att det spelar ingen roll VAD barnen läser till en början. Bara ATT dom läser. Och då är böcker med igenkänningsfaktor oslagbara ... bl.a.
Jag har utökat mitt lilla bokinlägg med din länk med ännu fler tips som ramlade in idag via ett mail :)

8:42 em  
Anonymous Anonym said...

Måste invända lite här och säga att Thydells I taket lyser stjärnorna i stor utsträckning verkar ha gått hem som vuxenbok också (den har exempelvis getts ut av MånPocket).
Bredow är jag lite trött på, efter ett antal böcker börjar det bli irriterande uppenbart att hon verkligen har en grej för den förbjudna kärleken. I Räcker det om jag älskar dig? kändes det som om hon tryckte in ust den biten närmast med våld.
Däremot lägger jag gärna till Kate Canns Dyk i med fortsättningar, Anita Eklund Lykull (verkar dock ha blivit sämre med åren) samt Michelle Magorian (flera bra, men frågan är om inte En liten kärlekshistoria är bäst).

9:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser