måndag, mars 12, 2007

Shakira! Shakira!

Helt oförhappandes så fick jag en gratis Shakira-biljett - så nu blir det spontan konsert ikväll! Tack Hanna!

Shakira Isabel Mebarak Ripoll är född och uppväxt i Colombia men har riktigt coolt påbrå i form av en far som är marockansk och makedonsk och en mor som är colombiansk och italiensk. Shakira talar engelska, spanska, arabiska, portugisiska och italienska flytande och hennes musik och dans är en salig blandning av pop med arabiska och latinamerikanska influenser.

Hon debuterade redan som 14-åring och hon skriver all sin musik själv och dansar gärna magdans. Dessutom är hon good-will-ambassadör för Unicef.

Fast mest känd kanske hon ändå är för sina höftrörelser och magrullningar, gärna insmetad i lera (!) ses i flera av hennes videor. Den mexikanska författaren Gabriel García Márquez har sagt att "Shakiras musik har en personlig prägel som inte liknar någon annans och ingen annan kan sjunga eller dansa som hon, oavsett ålder, med den oskyldiga sensualitet som hon verkar ha uppfunnit själv".

Jag gillar Shakira. Hon har en del riktigt bra låtar. Lyssna själva! Får jag höra Ojos asi, Objection Tango, La Tortura och Hips dont lie blir jag supernöjd med kvällen.

Amazon.com kan man köpa biografin om Shakira av Maria Sanchez och Sofia Sierra.

Dagen efter: Jag fick höra tre av fyra. Hur kunde hon inte spela Objection Tango? Jag är lite besviken. I övrigt var det en ganska lugn konsert. Många smäktande och några rockigare ballader. Enda gången det riktigt brakade loss och blev kanon var när sex dansande indiskor kommer in i sari under extra-numret(!). Varför gömde hon dom hela konserten?
Förövrigt är hon själv grymt dansant och har en grym röst. Stunderna då hon dansande magdans till arabiska toner var de bästa. Bort med balladerna! Fram med magen, Shakira!

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag hade ingen aning om att hennes pappa var från makedonien, vad coolt!

*nynnar*

Makedonski devojtche...

8:45 em  
Blogger Tina said...

Åh, vad avundsjuk jag blir! Älskar Shakira!

8:13 em  
Anonymous Anonym said...

Yo tambien quiero... ;)

3:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser