onsdag, mars 07, 2007

Utmanad - sex underliga saker

Utmanad av Vivi.

Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.

Sex underliga/egendomliga saker om mig, kopplat till böcker såklart!

1. När jag ska sova läser jag tills boken ramlar ner i huvudet på mig. Jag måste också ha täcket över örat och helst får ingenting förutom täcke och kudde nudda eller röra mig. Det går att somna till tv'n också men om jag varken får läsa eller titta på tv så tror jag att jag kommer ligga vaken och vrida mig i timmar.

2. Ibland blir jag besatt av bokserier och måste läsa alla delar även om de är dåliga. Till exempel Corinne Hoffmans alla hundra versioner av Den vita masajen eller alla böcker som Jane Green någonsin kommer skriva fast jag vet att de är dåliga.

3. Ibland blir jag helt irrationellt skeptisk mot vissa böcker som på kort tid blir allt för populära. Till exempel har jag varken läst Svinalängorna än och det tog skitlång tid innan jag läste både Populärmusik i Vittula, Sprängaren och Harry Potter.

4. Jag gillar att läsa om böcker igen och igen. Som barn och ungdom gjorde jag det hela tiden. Britta och Silver-böckerna har jag nog läst tjugo gånger. Nu känner jag att jag inte hinner med det. Det kommer så mycket nytt och spännande hela tiden.

5. Det händer att jag går på bibliotek men helst av allt vill jag äga mina böcker själv! Min bokhylla är knökfull.

6. För tio år sedan var jag besatt av Jonas Gardell. Jag hade en enorm hemsida på nätet om honom med i stort sett varenda publicerad text om och av honom listad, bilder och annat. Jag gjorde mitt specialarbete i nian om honom och träffade honom ett par gånger. En gång blandade han ihop mig med den som gjorde hans officiella hemsida. Det var lite kul. Idag är min besatthet lugnare och sidan är borttagen sen flera år. Jag orkade helt enkelt inte hålla tempot uppe. Som författare betyder han fortfarande mycket för mig.

Jag utmanar å min sida följande bloggare: Magix på Bokbabbel, Saras betraktelser, Johan på Månskensdans, Översättarhelena (även om hon är dålig på utmaningar), Annika Bryn och Fröken Nina.

Etiketter:

7 Comments:

Blogger Fröken Nina said...

Snacka om otäckt! Har precis suttit och skrivit en lista för jag blev utmanad av en kompis! Men den får räknas för dig också :)

4:37 em  
Blogger Petra said...

Två skälar en tanke eller vad säger man:)

4:42 em  
Blogger Sara said...

Haha, samma sak hände med mig - så min lista är också klar. Tack för utmaningen förresten, det var kul :)

5:04 em  
Blogger Sara Ödmark said...

Åh, Britta och Silver-böckerna! Vilken nostalgi. Har säkert läst dem tjugo gånger.

5:18 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är nog ännu sämre på utmaningar (till den grad att jag hittills inte har besvarat en enda, annat än i kommentarerna till folks inlägg). Inte minst eftersom jag har som mål att inte skriva om mig själv annat än som exempel när det gäller saker som har med litteratur, språk eller kultur. Sedan blir det inte alltid så, men ...

Rent bortsett från att jag aldrig skulle komma på sex saker om mig själv som jag tycker är egendomliga. :)

//JJ

5:23 em  
Anonymous Anonym said...

Ledsen Petra, jag måste be att få stå över pga vacklande hälsa.... sorry!

6:37 em  
Blogger Översättarhelena said...

Svarat!

9:27 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser