fredag, mars 02, 2007

Boklistan

Hittat hos Sara.

Favoritbok/böcker som barn: Allt av Nan Inger och Lisbeth Pankhe. Jag funderade allvarligt ett tag på att ställa upp i Kvitt eller dubbelt i kategorin Britta och Silver.

Favoritgenre idag: Läser egentligen det mesta utom science fiction men mest blir det deckare och chic lit. Borde kanske bredda mig något eller?

Författare som betytt nåt särskilt för mig: Jonas Gardell.

"Nya" författare jag gärna skulle vilja läsa mer av: Mariette Glodeck, Monica Ali, Curtis Sittenfeld.

Favoritkaraktär i bok: En av dom? Det går ju inte. Jag måste nämna Jo i Unga kvinnor av Louisa May Alcott. Lilla Sparvel av Barbro Lindgren. Tofslan och Vifslan i Mumintrollen. Det finns hur många som helst.

Karaktär i bok som mest liknar mig själv: Hur svarar man på den här utan att vara pretentiös?

Om jag skrev en egen bok, vad skulle den handla om: Jag skulle vara glad om jag någongång detta årtionde avslutade med mitt påbörjade Nanowrimo-projekt.

Favoritblogg med litteraturanknytning: Det finns för många, men jag gillar bland annat Moussas hörna och Lill-djuret.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

"De kokslar nog kaffsla". En av mina favoritrepliker! Av Vifslan och Tofslan såklart.

7:19 em  
Blogger Sara said...

Kul att läsa dina svar! Lisbeth Pankhe - jag hade aldrig hört talas om henne innan jag började jobba som lärare. Nu vet jag dock bättre - mina tjejelever älskar hennes böcker!

1:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser