söndag, februari 25, 2007

Vem var Fia?

En anonym besökare livar upp den gamla posten Gav Wahlströms bokförlag någonsin bort en häst? Ni minns väl i de röda Wahlströms böckerna kunde man vinna en ponny eller en moped. Britt på Wahlströms informationsavdelning svarade på frågan och berättade att man faktiskt gav bort en livs levande häst en gång men att man senare valde att ge bort motsvarande summa i pengar istället.

Den anonyma besökaren undrar nu om Fia som fanns som karaktär i Wahlströms ponnyklubb. Han eller hon skriver så här:

"Alltid samma tjej år efter år, dök upp i årsböcker, så väl i text som fotogragiska bilder. Man kan se hur hon åldras via böckerna. Men vem var hon egentligen i verkligenheten? Var tog hon vägen när klubben slutade existera? Vet någon? Ter sig som en fiktiv surrealistisk person idag, men måste ju ha funnits i verkligheten även om hon bara var en statist, aktris som ställde upp år efter år..."

Någon som vet? Själv minns jag bara vagt ponnyklubben...

Etiketter: ,

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Historien om Fia finns att läsa i boken "Över alla hinder" av Moa Matthis/Anne Hedén/Ulrika Milles. Jag minns inte så mycket av boken nu men den är något slags essäsamling om flickor och hästar, ganska intressant har jag för mig.

1:18 em  
Blogger Petra said...

Ah!
Den boken har jag ju hemma och nu när du skriver det ringer det någon klocka långt bak! Får hem och läsa ikväll!

3:16 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har också undrat över denna Fia. Vem hon var och vart hon tog vägen. Vad hände med ponnyklubben överhuvudtaget? Har ni funnit några svar? Jag vill också läsa om henne i boken ni skriver om, men den verkar vara svår att få tag på. Några tips?
// Carina

11:32 em  
Blogger Minettan said...

Fia hette Gunilla , hon hade egen hästgård på heltid, hon blev bara 34 år.

9:11 fm  
Anonymous Renée said...

Ja Fia hette Gunilla och var min vän och arbetskamrat. Hon var en glad och sprallig tjej.Sorgligt nog fick hon en hjärntumör och dog. Lämnade efter sig man Lars och liten son. Saknar henne!

8:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag läste igårkväll återigen boken Ponnyklubben och borgens hemlighet. Där Fia inte bara löser borgens hemlighet utan också vännen Lieses livshistoria. Det är så rörande när Fia avslöjar vad Lise ska få för födelsedagspresent.

12:24 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har läst den flera gånger och blir alltid rörd till tårar när Fia talar om vilken härlig födelsedagspresent hon ska få!

9:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, den är verkligen rörande.

1:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser