måndag, februari 26, 2007

Bokrean - snart börjar det

Nu börjar nedräkningen på allvar. Klockan 00.00 i natt smäller Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan 28 i Stockholm upp portarna och håller öppet till 02.00. Inne på bokhandeln finns även Waynes coffe för sena rea-shoppare. Den är stor och välsorterad med kunnig personal.

Enligt mig är det här det bästa stället att starta bokrean på eftersom de brukar rea ut delar av sitt ordinarie utbud och det är väl där man kan göra de riktiga fynden. Hela kedjan Akademibokhandeln ger dessutom 30% på hela sitt ordinarie utbud (utom kurslitteratur) från 27/2 till 1/3. Passa på.

Trots allt har bokrean blivit en rätt regisserad och tråkig tillställning. Det är ett bra sätt att köpa bra böcker till riktigt låga priser men samtidigt är det ganska synd att det inte längre är rea på riktigt utan en slags tävling i att trycka upp nya billighetsutgåvor och kränga för krängandets skull. Förr om åren brukade vi köa innan tolvslaget för att vara först in i butiken. Det blev en liten happening i sig, men de senaste åren brukar jag nöja mig med att gå någon sväng när den värsta hysterin har lagt sig.

För bästa resultat tycker jag man ska vara lite påläst och lite kritisk. Sätt en budget och bestäm vad det får kosta. Risken är annars att man handlar på sig mer än man tänkt. Kolla katalogerna innan så du har koll på utbudet. Priserna kan skilja sig mellan de olika bokkedjorna och tänk efter noga innan du slår till. Behöver jag verkligen den här boken? Hur ofta kollar man i de där filosofilexikonet egentligen och kommer jag läsa Marcel Prousts åtta band bara för att de är sååå billiga?

Hade jag bestämt mig för att ta en sväng ner på stan i natt hade jag hittat godbitar som Stieg Larssons båda för 69:- och Klas Östergrens Gangsters och Gentlemen inbundna för 59:- styck och Jane Fondas biografi för 79:-. Jag skulle kunna tänka mig biografin om Johnny Cash, Cash is King (159:-) och The complete book of Oscar Fashion, en samling av de bästa kläderna från oscarsgalan under 74 år för bara 89:-.

Visst, alla böcker går säkert att hitta billigare någonstans på nätet - men då missar man upplevelsen att trängas vid tolvslaget, få känna och klämma på böckerna, se vilka andra böcker som reas ut och som inte finns i katalogerna och kunna ta en sen nattfika och bläddra och jämföra fynden med goda vänner.

God bokrea på er. Själv stannar jag hemma i natt.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger CV said...

Kanske köper jag Cashbiografin. Jag har en biografi, men inte den. Tack för tipset.
RS
kulturbloggen.com

8:32 em  
Blogger Petra said...

Apotekarn: Asbra knep ju!

Chadie: Ja. gör det! Jag lurar också på om man inte ska slå till!

10:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser