torsdag, januari 25, 2007

Timmarna

Jag såg om filmen Timmarna igår, eller The Hours som filmen och boken heter på originalspråk. Den handlar om Virgirina Wolf och hennes bok Mr Dalloway och vilket inflytande den får på två olika kvinnor i två andra tidsepoker. Michael Cunningham, författaren till boken, sägs varit helt betagen av Virginia Wolfs berättelse om Mrs Dalloway.

Boken handlar om tre stycken kvinnor som lever tre helt skilda liv. Den första är författarinnan själv Virginia Wolf som skriver på den bok som ska bli hennes mest kända. Hon vantrivs ute på landet i Richmond dit familjen flyttat för att Virginia ska få lugn och ro då hon plågas av psykiska problem, hör röster och haft en del sammanbrott. Hennes tappre make, Leonard, gör sitt bästa för att hon ska må bra, äta och trivas.

Den andra är Laura Brown, en ung hemmafru som i början av femtiotalet lever med sin man och sin son i en typsik förort till Los Angeles. Hon läser boken som Virginia skrev, Mrs Dalloway och den får henne att börja omvärdera sitt liv och inspireras av huvudrollsinnehavaren på ett mycket otäckt sätt. Hon försöker hålla skenet uppe men vill helst fly in i boken hela tiden.

Den tredje är Clarissa Vaughan som i början av 2000-talet förebereder en fest för sin aidssjuka vän, Richard. Han är poet som vunnit pris för sin roman. På grund av Clarissas företagssamhet har fått smeknamnet Mr Dalloway av poeten. Festen gör hon för att göra Richard glad men det faktum att han inte uppskattar det hela är påfrestande för Clarissa som bara vill göra allting bra och släta över.

De tre kvinnornas liv och öden vävs hela tiden samman i filmen. Klippen är snabba och knivskarpa och de tre huvudrollsinnehavarna gör faktiskt enastående rollprestationer. Som Virginia Wolf ser vi Nicole Kidman som fick en oscar för sin roll. Min favorit Julianne Moore spelar hemmafrun Laura Brown och Meryl Streep spelar den nutida Clarissa. Se filmen! Jag rekommenderar den varmt.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Linda K said...

åh en av mina absoluta favoritfilmer! så bra så bra så bra :)

8:35 em  
Blogger AnnCharlott said...

Jag har sett filmen en 3-4 gånger (minst) och blir lika tagen varje gång. Första gången var på ett hotellrum i Kambodja och då var ljudet så dåligt att det knappt gick att höra dialogen, men musiktemat trängde igenom och det tillsammans med bilderna jag såg på tv-skärmen var tillräckligt för att trollbinda mig.

Sedan har jag läst boken också, och den är lika fantastisk den.

9:37 em  
Blogger karin. said...

Åh, jag älskar både boken och filmen!

12:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tänkte vara värst, jag älskar filmen "timmarna", boken "timmarna" samt boken "Mrs Dalloway".. Det är bara att läsa, riktigt bra..

1:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser