lördag, januari 20, 2007

Kan innehålla nötter

Jag lovade Hedgehog att jubla om jag fick Kan innehålla nötter i julklapp och det fick jag och jag jublade. Däremot är jag inte lika begeistrad över boken som sådan.

Curlingmamman Alice oroar sig för sin dotter Mollys utbildning. I kvarteret där hon bor pågår en tävling mellan föräldrarar om vems barn som är den smartaste, duktigaste, snyggaste och bäst i skolan. Allt går ut på att klara inträdesprovet till Chelsea College i London. En prestigefylld skola som bara tar in särskilt begåvade barn.

Alice dotter Molly är inte särskilt begåvad så i samråd med pappan David bestämmer det sig för att klä ut Alice till 11-åring och skicka henne att göra provet i Mollys ställe.

Precis som i John O Farrels tidigare bok Här är ditt liv handlar Kan innehålla nötter om ett liv som helt byggts upp på en lögn, (i Här är ditt liv lyckas Jimmy Conway med skvallerblaskors och bluffmakares hjälp framstå som Englands främsta ståuppkomiker).

Men till skillnad från Här är ditt liv så är Kan innehålla nötter inte så rolig tyckte jag. I den första boken fanns en spänning, man ville hela tiden veta hur han skulle reda ut den härva han bara trasslade in sig ännu mer i. I Kan innehålla nötter hettar det inte till förräns på slutet. Långa delar av boken är bara långsamma och tråkiga passager med bihandling som inte är så kul. Nej. Välj Här är ditt liv om du ska läsa något av John O Farrel.

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Tänkte bara säga att jag har mejlat dig! (På din jobbadress.)

12:59 em  
Anonymous Anonym said...

håller med om att Här är ditt liv är roligare, fast jag gillade den här också.

Kanske mest för att en del saker de hysteriska mammorna gjorde faktiskt även händer i verkligheten :)

7:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser