söndag, januari 14, 2007

Stora boken om inredning

Vid lite källarrensning hittade jag den här underbara inredningsboken från 1979. Den är väldigt inriktad på det praktiska hemmet och bara att titta på alla bilder är en enorm nostalgitripp raka vägen tillbaka till barndomens lägenheter och villor. I förordet står att leva är att bo och att bo är att inreda. Beskrivningarna till de olika kapiteln och inredningsstilarna har en helt annan ton än de man läser i dagens heminredningstidningar. Här är tänkt att man ska inreda för livet. Soffan ska väljas med omsorg eftersom den ska hålla många, många år och materialen är stabila i trä och plast. Mycket är väggfast och stort och kompakt och detaljrikt. Mycket färger och mönster. Inget slit och släng. Allt ska hålla ett helt liv. Det var ju så man tänkte. Idag byter man soffa var femte år och bryr sig inte så mycket. Ut med det gamla och in med det nya. Undrar vad vi säger om dagens inredningsstil om tjugofem år och om vi skrattar lika igenkännande åt våra inredningsböcker då som vi gör nu åt den här tjugofem år gamla boken.

Kolla bara själva:


Boken börjar med pedagogiskt med hallen. Kapitlet heter Hallar som pallar. Här föreslår man en rullgardin som man käckt kan dra för kläderna.


Moderna material. Plast, plåt och metall. Vägghängt är mottot.


Mycket modernt kök. Såna här kök kan man nu få betala multum för. De ses i mängder på Hemnet i gamla renoveringsobjekt i Enskede och Stureby. Röda handtag och rött kakel.


Ett helt kapitel ägnas åt hörnsoffan. Man promotar den verkligen som det nya moderna och visst, hela 80-talet kantades av hörnsoffor. De hem utan kunde lätt räknas.


Här är också nytt och modernt. Inredd vind med öppet upp till nock. Öppen spis i läckert brunt med grön helteckningsmatta. Fåtöljer och bord med stålram. Mysigt!


Bokhyllor bakom glas är praktiskt och dammfritt. Här kan man dricka kaffe i en ljus och avslappnad miljö.


Roligt i rött-vitt står det som beskrivning till det här badrummet. Notera den prakiska tvätthängaren i taket ovanför badkaret och den uppblåsbara galgen.


Sist men inte minst. Sovrummen ska vara praktiska. Gärna med möbler som har fler funktioner än en. Ovan ses en smart säng som också är en soffa. Träfärgat i kombination med grönt var stort!

Etiketter: ,

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men vad då...?
Jag har en sån där hängare över badkaret! Ytterst praktiskt. Fanns när jag flyttade hit 1986.

6:16 em  
Blogger Petra said...

Ja! Tidlöst! Jag hade också en sån i vår förra lägenhet - det roliga är att den beskrivs som så supernytt i boken!

6:23 em  
Blogger Hans Persson said...

Idag byter man soffa var femte år och bryr sig inte så mycket.

Eh, soffan vi köpte för ett år sedan ersatte en inköpt 1986. Jag hoppas slippa köpa en ny på tjugo år till.

7:20 em  
Blogger Studiomannen said...

Sofforna i mitt minne var alla oerhört bekväma, pösiga och ytterst omoderna. Men vad gör väl det när man halvligger bekvämt? Den boken du hittat har dessutom kommit ifrån de värsta kroppsvätskefärgerna från tidigare under sjuttiotalet. Smaken är som baken, men trots alla skrattretande axelvaddar och läderslipsar under 80-talet: 70-talet är nog det mest smaklösa decenniet av de alla. Förmodligen för att jag själv har upplevt alla utsvängda brallor insnurrade i seglarstövlar, plyschklädslar på Claire Wikholm och hörapparatsbeige köksluckor...

Kul bokfynd!

9:14 em  
Blogger Lotten Bergman said...

Hihi, Studiomannen: "kroppsvätskefärger"!

11:49 em  
Anonymous Anonym said...

Det blev en resa i nostalgi! Tack för tipset, ska försöka få tag i boken. Fnissar åt rullgardinen. Vi har nästan exakt likadan öppenbrasa med brun tegel men längs en vägg i gillestugan. Den irriterar jag mig på. Men nyligen kom jag på att man kanske ska försöka måla över, ska kolla med en kompis som är målare.

9:26 fm  
Blogger AnnCharlott said...

"Notera den prakiska tvätthängaren i taket ovanför badkaret och den uppblåsbara galgen."

Just uppblåsbara galgar är väldigt praktiska och jag har letat ihjäl mig efter sådana, men utan resultat.

11:02 fm  
Blogger Sara said...

Oj oj, vilka härliga inredningsminnen det här väcker. Jag hade nästan lyckats fötränga min kompis vita hörnskinnsoffa...urk!

9:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser