söndag, oktober 22, 2006

Titlar vi gillar

Annika Bryn frågar i sin blogg vilka boktitlar vi känner lite extra för. Alltså på grund av titeln, oberoende av om boken är bra eller dålig.

Bland mina favoriter finns Toby Youngs Hopplös och hatad av alla, Den blev sen blev pastischiserad (kan man säga så) av Martina Haag som döpte sin bok till Underbar och älskad av alla.

Där finns också En hondjävuls liv och lustar. Vem vill inte läsa den? Otroligt spännande titel av Fay Weldon.

Tove Jansson har underbara titlar på flera av sina muminböcker. Både Muminpappans meoarer, Kometjakten, Trollkarlens hatt, Farlig midsommar och Trollvinter sätter stämningar på ett otroligt sätt. Finast är väl ändå Pappan och havet, med Pappan i bestämd form.

Milan Kunderas titel Varats olidliga lätthet gillar jag också. Det både ligger bra i munnen och låter spännande och beskriver flyktighet.

Men den som tar första priset på underbara titlar är ändå Stig Slas Claesson. Vad sägs om Döden heter Konrad, Eko av en vår, Vandring med mig själv, Dråp i hastigt mod och Sov du så diskar jag för att nämna några.

Vilka är dina favoriter?

10 Comments:

Blogger myrkyr said...

Eggers roman Ett hjärtslitande verk av förbluffande genialitet Var länge sedan jag läste den och minnas att jag inte tyckte den var så bra men har likväl behållt den i mina överfulla bokhyllor pga den underbara titeln (om än en missvisande sådan enl mitt tycke).

4:45 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Tack för din hälsning på min sida

Lova att berätta vad du tyckte sen :)

5:51 em  
Blogger karin. said...

Åh, det är lätt Christer Hermanssons "Jag önskar att jag vore lika vacker som Sebastian tror att han är"!

9:23 em  
Blogger Lena said...

"Livet vinkar som en Kurt" av Katarina Danielsson är både en härlig bok och en härlig titel. Och vem kan inte älska poeten Bob Hanssons "Här ligger jag och duger" :)

/Lena

3:55 em  
Blogger Studiomannen said...

Alltså sviten

"The hich-hiker's guide to the galaxy",
"Restaurant at the end of Universe"
"Life, the Universe and everything"
"So long, and thanks for the fish"

ligger onekligen bra till för mig.

Jag läste bara Adams på engelska så jag har inte järnkoll på de svenska titlarna.

6:59 em  
Blogger Hanna said...

Studiomannen: Jag kan bara hålla med :)
Och eftersom jag läst både på svenska och engelska så kan jag tala om att på svenska heter de:
"Liftarens guide till galaxen"
"Restaurangen vid slutet av universum"
"Livet, universum och allting"
"Ajöss och tack för fisken"
"I stort sett menlös" (Mostly harmless på engelska)

I övrigt är Håkan Nessers "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" en titel jag gillar skarpt :)

5:07 em  
Anonymous Anonym said...

Den här köpte jag bara för titeln (och omslaget):
Kathy Lette: How to kill your husband (and other handy household hints)
Omslagen är rätt viktiga också tycker jag, fast viktigast är förstås innehållet! :)

12:56 em  
Blogger Petra said...

Undebara titlar! Gillar också Douglas Adams titlar.

9:53 em  
Anonymous Anonym said...

På Grand Central Station där satt jag och grät; författarinnans namn har jag glömt eftersom jag är så gammal och gaggig. Men vilken titel! - Och nu: PETRA, ÄNTLIGEN funkar kommenteringsfunktionen hos dej. Jag har velat säja dej något ända sedan Bokmässan, men dina kommentarlänkar har varit DÖDA. Nu minns jag inte vad det var jag hade på hjärtat, men det dyker kanske upp. - Hur mår du?

8:03 fm  
Blogger Petra said...

Jag mår bara bra! Vad konstigt att det inte fungerat. Men bra. Var det månne det osm Blogger fixat med hela söndagen när det inte gick att uppdatera!

8:08 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser