torsdag, augusti 17, 2006

I en klass för sig av Curtis Sittenfeld

Då har man läst årets bästa bok då! Författaren som lyckats med det konststycket heter Curtis Sittenfeld och boken heter I en klass för sig, eller Prep på engelska. Boken, som kom på engelska förra året och på svenska i våras, har blivit extremt hyllad överallt och jag stämmer bara in i lovsången.

Curtis lyckas beskriva tonårstiden så där äckligt perfekt och hon väljer att göra det i en politisk laddad miljö. På en internatskola för snuskigt rika barn, där bokens berättarjag Lee och ett gäng andra får vistas på nåder och tack vara finfina stipendium de ska vara tacksamma för. Boken berättas genom den vuxna Lee som kan analysera och reflektera kring tonårstiden med distans. I like.

Hon brottas med kärlek, utanförskap, popularitet och skolarbetet. Vem är det viktigast att vara vän med? Kärlek på avstånd. Känslan av att vara utanför och konstig. Vem är jag? På ett mycket intelligent och medryckande sätt får man ta del av de andra ungdomarnas liv genom Lees ögon och genom Lees filter.

En måste-bok. Hur bra som helst. Fantastisk. Ångestladdad. Rolig. Gråtmild. Skrattframkallande. Hög igenkänningsfaktor. Närvarande. Observant. Politisk. Läs den nu!

4 Comments:

Blogger Bokmoster said...

Jag gillade den också! :-)

5:07 em  
Blogger Cissi said...

Läste du om den i någon tidning nyligen? Det gjorde nämligen jag, och blev intresserad. Nu är jag ännu mer intresserad!:)

5:56 em  
Blogger Petra said...

Bokmoster: vi har lite lika smak´emellanåt! :)

Bokmal: Nä, jag fick den som förhandsex från förlaget typ i vintras men har inte kommit mig för att läsa den förräns nu!

11:21 em  
Anonymous Anonym said...

fy fan den där boken var bland det vidrigaste jag läst.
Huvudpersonen är patetisk och om det är folk som känner igen sig blir jag riktigt upprörd över hur larviga folk kan vara.
Människor som känner igen sig bör verkligen gå till någonslags form av psykolog.Man säljer sig inte för att få vänner,man är kompis med folk för att de är personer man gillar inte för status och utseende.
Boken var värdelös!
Ytlig skit som gör sig bra till ved om man vill ha lite värme.

4:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser