torsdag, augusti 03, 2006

Utmanad av Fröken Bokmal

And here are the results of the En annan sida-jury:

1) En bok som förändrade ditt liv ?
Oj, vilken pretentiös fråga. Det finns flera böcker som gjort avtryck och intryck men jag tror ärligt talat inte att någon bok har förändrat mitt liv så drastiskt.

UPPDATERAT: Självklart, som Johanna så smart påverkade, så har boken Äntligen icke-rökare av Allen Carr haft ett enormt inflytande på mitt liv!

2) En bok du läst mer än en gång?
När jag var liten läste jag om allt. Läste Kulla-Gulla flera gånger och böckerna om Pip-Larssons och i nu har jag ett stående projekt att läsa om alla hästböcker från ungdomen. Britta och Silver, Susanna Stalledräng, böckerna om Soffi, böckerna om Petra. Jag betar av några i taget.

Däremot läste jag, precis som Fröken Bokmal, om Lilla Sparvel av Barbro Lindgren i vuxen ålder och slogs av hur skrämmande den är. Jag vet att jag tyckte den var otäck som barn men kunde inte sätta fingret på vad då.

Men framför allt läste jag nog om Unga kvinnor av Louisa May Alcott, säkert tio gånger.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
I värsta fall - en överlevnadsbok för resor. En underbar liten handbok, väldigt humoristiskt skriven. Där kan man lära sig hur man undviker en tnunami, hur man fixar färskvatten, hur man får stopp på en skenande kamel, hur man landar ett flygplan och annat bra att veta om man hamnar på en öde ö.

4) En bok som fick dig att skratta?
Jag skrattar åt allt som Marian Keyes skriver.

5) En bok som fick dig att gråta?
Här fick jag tänka länge. Jag läser väldigt sällan sorgliga böcker men när jag läst Jenny av Jonas Gardell var tårarna nära hela tiden.

6) En bok du önskar hade skrivits?
Jag vill läsa Prince självbiografi. Min favoritartist som är så hemlig, så hemlig. Skulle vara kul att få veta hur han tänker och vad som finns innanför pannbenet på ett sånt musikaliskt geni.

7) En bok som inte borde skrivits?
Alla follow-ups som inte innehåller något nytt som dom om den vita masajen eller om Mia från Gömda.

8) En bok du just nu läser?
I en klass för sig av Curtis Sittenfeld. Jag har cirka 100 sidor kvar och jag blev glatt överraskad. Den är fantastiskt bra hittills.

9) En bok du tänkt läsa?
I min SUB (se förklaring här) ligger Vad vore livet utan stress av Tomas Danielsson, Målgång av Jane Tomlinson, Kungamordet av Hanne Vibeke Holst, Jessica Jungs saknad av Elisabeth Gilek, Röda vita rosen av Mariette Glodeck, Skärp dig av Eva Erson och Röd åklagare av Xiao Rundcrantz. Vet inte vilken det blir här näst...

10) Skicka vidare till fem andra bloggare:
Bokmoster, Bokhororna, Lilldjuret, Den döda zonen, Hanna, Zvammel, Annika Bryn, Salt, Pocketbloggen och Textmissbrukaren. Oj, matte har aldrig varit min starka sida.

5 Comments:

Blogger Tina said...

Mmm, Princes självbiografi! Den skulle jag också vilja läsa. Han är min hjälte och kommer så att förbli till tidens slut!

6:42 em  
Blogger Bokmoster said...

Tack för utmaningen! Svar kommer, så småningom. (Kul att du snappade upp SUB, bra uttryck, nicht wahr??)

7:19 em  
Blogger skrivo said...

Sluta röka-boken, har inte den förändrat ditt liv ganska avsevärt?
Vi har börjat anta utmaningarna nu, tre av fem är klara. / Johanna från bokhororna

8:14 fm  
Blogger Petra said...

Tina: Mmmm. He is the best!

Bokmoster: Superbra uttryck!

Johanna: Du har självklart HELT rätt. Jag ska genast ändra faktiskt!:)

9:19 fm  
Blogger karin. said...

nu har jag svarat, roliga frågor!

11:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser