måndag, augusti 07, 2006

Ett år som blogg - elva år på nätet

Åttonde augusti förra året startade En annan sida i nytt format - som bokblogg. Under det här året har jag skrivit och tipsat om ca 250 olika böcker. Jag har läst 60 böcker sen bloggen startade och drygt 50 000 unika besökare har varit här och hälsat på.

50 000? Hur gick det till?

Någongång i augusti 1995, för elva år sen, upptäckte jag internet. Eller, min far lånade ut sitt modem och internetabbonemang till mig och fick aldrig tillbaka det mer. Helt plötsligt gick jag omkring med svarta ringar under ögonen och gäspade på alla lektioner medans på nätterna var jag i mitt esse, satt uppe hela nätterna och chattade och byggde hemsidor för glatta livet.

Jag läste på folkhögskola och rusade hem när dagen var slut och väntade tills klockan skulle bli 18.00. Då sänktes nämligen priset för att ringa till modempoolen. Hade man tur kom man in på första försöket men det kunde hända att det var upptaget och man fick sitta och försöka ringa upp i timmar. När man väl kommit in, satt jag uppkopplad halva natten.

Min allra första hemsida tog form med hjälp av en massa snälla chattare från Kajen och #webbchatt som invigde mig i html-kodens mysterier. En del har jag faktiskt fortfarande kontakt med som Lotta och Vivi. Hemsidan då handlade om de två teatergrupper jag var aktiv i. Teater Cayenne och Teater Beige och sidan hade de klassiska fina regnbågslinjer, bilder och allt.



Någongång i samma veva gjorde jag också sidan om Jonas Gardell som levde ända till 2001-2002 då jag inte orkade driva den längre. Den innehöll en komplett bibliografi och dessutom en komplett lista över alla tidningar och tidskrifter som intervjuat eller skrivit om honom fram till 1996. Jag satt i flera dagar på universitetsbiblioteket i Uppsala, Carolina Rediviva, och kollade på mikrofilm och letade i arkiv. Så småningom orkade jag inte hålla tempot längre och sidan dog ut.

Vart efter så utvecklades sig sidan till att bli mer och mer personlig och den 13 april 1997 skrev jag mitt första dagboksinlägg och döpte sidan till En annan sida. Jag har alltid tyckt om att leka med färg och form och sidan har alltid varit ganska ombytlig.


Internet är typ det bästa som hänt mig. Genom internet fick jag jobb och flyttade till Stockholm där jag träffade min man, jag fick massor av nya vänner över hela världen, jag var i USA och hälsade på chattpolare där, jag blev fodervärd åt världens bästa häst, listan kan göras lång men jag ska inte tråka ut er med mer nostaligsnack.

Under sommaren förra året började det känna olustigt att ha nio års samlade dagboksanteckningar liggandes till allmän beskådan. Fotoalbumet var också en komplett historia över de senaste åren i mitt liv och det kändes som om vem som helst kunde gå in och rota i mitt privatliv. Det började kännas lite läskigt att hela tiden skriva om mig själv och eftersom släkt och vänner sedan länge läste allt jag skrev och hade den obehagliga vanan att ta upp saker på familjemiddagar så hade jag också sedan länge börjat cencurera det jag skrev. Det kändes helt enkelt inte meningsfullt längre.

Däremot funderade jag över att skriva i ett annat format, om något specifikt ämne som intresserade mig och bloggtrenden var ju het just. Tanken slog mig att jag skulle kunna börja dokumentera det jag läser lite noggrannare än vad jag tidigare gjort här.

Jag återupplivande ett gammalt blogger-konto jag startat redan 2003 men inte använt och transformerade sidan till en bokblogg och den 8 augusti förra året vaknade En annan sida i sin nya form. Tiden går så fort. Idag firar vi ett - respektive elva - år! Hurra!

16 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul att läsa!! Grattis på ettårsdagen!

3:43 em  
Blogger Hieronymus said...

grattis... och det är inte utan att man ler när man inser hur "gammal" i gamet man är. visst satt man och väntade till 18:00 och visst var det så att den förbenade modempoolen (de hade bara åtta modem!) var upptagen jämt. och så var det ju IRC.. herre jäklar. nå, tack för en kul blogg!

5:11 em  
Anonymous Anonym said...

Grattis :) Jag har läst din blogg/dagbok/reload läääänge! Saknar det mer personliga lite, men det här duger bra ändå!

7:33 em  
Anonymous Anonym said...

Grattis grattis. Du har en supersnygg sida som jag brukar kolla på och låta mig inspireras av. Min egen boksida har jag hållit igång ett par år nu, men jag ligger i lä vad gäller besöksantal ;-)

Keep up the good work!

8:19 em  
Anonymous Anonym said...

Ja ojojoj vad tiden går *s* och www har t om fyllt 15 i sin helhet ... själv trillade jag ju in i ungefär samma veva (hösten 96) & det känns som en hel evighet sedan ... tjejringslistor & annat som då var såå inne känns plötsligt så långt borta. Tyvärr fick jag på pälsen (av Hovrätten) för mitt bloggande i början av 2000-talet, så jag la ner lääänge - men nu är jag igång igen. Så kika gärna förbi ... ananrs kanske det kan bli nytt försökt tilla tt ses på Murter? *s* Mina päron har äntligen fått tummen ur & köpt hus där nu ....

11:18 em  
Blogger Petra said...

Nämen hej Cam! Länge sen!
Har ni varit nere nåt i år?

11:26 em  
Blogger Petra said...

Siram: Kul med nån som hängt med lääänge! :) Du har väl sett den andra bloggen om huset också?

Anna-Lena: Taaaack! Nu blir jag generad! *bugar*

Hieronymus: ÅTTA MODEM? Tänk om man vetat det då. Då var det ju ett under att man faktiskt kom in emellanåt.

Liza: Tack tack! :)

11:27 em  
Blogger Bokmoster said...

Grattis, grattis! Från en annan veteran...

8:43 fm  
Blogger jkl said...

Ännu en anledning att känna sig gammal ;)

Jag tror ska skopa ned min sida totalt för övrigt. Måste bara få tummen ur...

12:12 em  
Anonymous Anonym said...

Gratulerar! Din blogg är kanon!
Kram från en granne till en annan ;-)

12:30 em  
Anonymous Anonym said...

Japp, jag brukar kolla in husbloggen oxå! Det är spännande att följa hur det blir! Jag drömmer om ett hus jag med, så mycket att jag nästan får ont i magen ibland! Under tiden, tills drömhuset står här, så försöker jag att få ordning på vår lägenhet. Hopplöst projekt ibland!

1:44 em  
Anonymous Anonym said...

Visst fanns det något som hette BBS? Eller är jag helt ute och cyklar? Där man kunde chatta?

Minns faktiskt att du och Vivi var de första dagböcker på nätet jag läste och som gjorde att jag gjorde om hemsidan till en dagbok istället. 1999...

Åren går...

10:23 em  
Blogger Lindas trädgårdsblogg said...

Kul att läsa din resumé över ditt internettande. Jag har läst dina hemsidor till och från sen 96-97 (sen reload). Jag herregud! :-D Verkligen roligt att du fortsätter, du har blivit jättebra på att skriva genom åren. Go Petra!

12:31 em  
Anonymous Anonym said...

Kul resume och grattis Petra!

Hade inte en aning om din Gardell-sida. Jag är själv värsta Jonas-suckern och har besökt sidan många gånger.

5:30 em  
Anonymous Anonym said...

Jättekul läsning! Och nu behöver jag inte ha sån ångest över mina små besökssiffror (fast de pinnade iväg efter din länk till Marian Keys... Tack.). Man kanske får ge det några år till...

8:05 em  
Anonymous Anonym said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

6:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser