onsdag, februari 21, 2007

Bokbloggarnas makt

Att modebloggarna haft makt att påverka försäljningssiffror har det ju snackats om ett bra tag. Nu börjar den där makten spilla över på bokbloggarna. Eller så är det så att att tidningarna har börjat uppmärksamma även andra slags bloggar. Kommer vi se en bokbloggshype snart?

I kvällens Babel tar de upp fenomemet bokbloggar. Frågan som ställs är om kritikerna förlorat sin makt nu när läsarbloggar exploderat på nätet. Jag tror bloggarna är ett kompliment. Jag tror det finns plats för både läsarbloggar och professionella kritiker. Proffsen har en förmåga att ställa saker i ett större perspektiv, göra jämförelser bakåt och teoritisera på ett annat sätt än kanske vi amatörtyckare kan. Vi vanliga läsare recenserar mer med hjärtat och magen. Vad tror du?

Ska bli intressant att höra vad de säger. På Svt ikväll 21.30 - inte missa.

Och på tal om bokbloggars makt, själv är jag till exempel intervjuad och får ge mina bästa tips i Metro inför bokrean som startar nästa vecka. Håll utkik i tidningen på tisdag!

Etiketter:

3 Comments:

Blogger AnnCharlott said...

Tack för tipset, och påminnelsen, om att Babel är ikväll. Jag brukar ha en förmåga att glömma detta ypperliga program. Sen tror jag att du har rätt, bloggarna fungerar som komplement till kritikerna. Men det är klart, en namnkunnig bloggare som blir något av en kändis i blogosfären kan nog väga tyngre än en seriös recensent.

2:40 em  
Blogger Sara said...

Jag tycekr mig se bloggarnas ökade inflytande lite överallt. Förr pratades ju om att bloggen var död, men jag tycker den är mer levande en någonsin nu. Inte nog med att bloggarna påverkar olika områden och ämnen, det skapas även nätverk och bra vidare kontakter irl. Det tycker jag är bra :)
tack för tipset om Babel förresten!

6:51 em  
Blogger Petra said...

Men visst var det rätt trist program! De sa ju egentlgien ingenting!

9:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser