fredag, september 29, 2006

Tecknade serier i Bryssel

Bryssel är seriernas stad. Överallt på husgavlar, gator och nere i tunnelbanan kan man se stora väggmålningar med de kända seriefigurerna som härstammar härifrån, Tintin, Smurfarna, Marsipulami, Lucky Luke, Spirou och Gaston bland annat.

Nästa vecka ska jag åka dit på tre dagars konferens. Det blir mest jobb men det skulle vara riktigt häftigt att försöka hinna med en tur i Tintins fotspår eller ett besök på Centre Belge de la Bande Dessinée (Rue des Sables 20), det stora seriemuseumet. Håll tummarna att jag hinner.

Senare: Bomber och granater! Det verkar som det blir ett besök på torsdag!

3 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Din sakramentskade landkrabba och snedseglare, vad kul! Jag håller tummarna jättemycket.

11:23 fm  
Blogger Studiomannen said...

I Helenas bransch måste jag framhålla Karin & Allan JAnzon som så genialiskt översatte Tintin.

Av alla (och jag kan alla framlänges och baklänges) eder gillar jag bäst när Haddock försöker sätta fast suffletten på bilen när det börjat regna och fastnar med huvudet mellan rutramen och suffletten:

"Tusen miljoner havskräftor"

Jag blir avundsjuk, men önskar dig både en bra helg och en bra resa! Vaya con Dios!

11:51 fm  
Blogger Petra said...

Bomber och granater! Det verkar som det blir ett besök på torsdag!

7:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser