måndag, september 25, 2006

And here is the result of the bokmässa 2006



Så här många böcker blev det. Uppifrån och ner är det:

Faraj Bayrakdar - Språket och tystnadens otaliga svek
Den fick jag gratis på PEN-klubbens yttrandfrihetstorg. PEN-klubben hade nämligen gjort något smart. De hade bett förlagen skänka böcker som de sen sålde för vrakpriser. Hundra kronor för inbunden och femtio för pocket och pengarna gick oavkortat till PEN. Det blev rätt mycket handlat där uppe för min del och tjejen som sålde blev så glad att hon kastade ner två extra pocketar åt mig.

Asiye Güzel - Under tortyr
Också gratis på PEN-klubbens yttrandefrihetstorg.

Eric Schlosser - Snabbmatslandet
Ingick i prenumeration på Ordfront som jag råkade teckna i förbifarten.

Dario Fo - Fladdermössens by
En av mina favoritdramatiker. Det här är hans självbiografi.

Magnus Sundholm - Robbie. En superstjärnas väg från botten till toppen.
Den kostade 29 kronor, jag kunde inte låta bli. Särskilt inte när en på förlaget kände till min blogg!

Virginia Wolf - Mot fyren
Varenda mässbesökare gick omkring med en sån här. De delades nämligen ut gratis i AdLibris monter.

Annika Bryn - Brottsplats Rosenbad och Den sjätte natten
Signerade av Annika såklart.

Cynthia Lennon - John
Boken om John Lennon blir förmodligen en present till mamma. Hon gillar både biografier och Beatles.

Natasja T och Vera Elron - Såld
Inhandlad på PEN-klubbens yttrandefrihetstorg.

Oksana Zabuzjko - Fältstudier i ukrainskt sex
Även denna inhandlades av PEN-klubben.

Sophie Kinsella - Mina hemligheter
En present från svärföräldrarna som jag käkade lunch med på söndagen, stort tack för både lunch och bok.

Susanna Alakoski och Karin Nielsen - Tala om klass
Ingick i prenumeration på Ordfront.

Yvonne Hirdman - Det tänkade hjärtat. Boken om Alva Myrdal
Förmodligen också en present till mamma.

Jim Eimann - Halloween
Schysst bilderbok i Taschens Icon-serie.

Yasmina Khadra - Efter attentatet
Ännu en från PEN-klubbens yttrandefrihetstorg.

Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrel
Av svärföräldrarna till maken.

Med smak av Saffran
Jättefin kokbok med saffransrecept som jag fick som tack för gott monter-arbete. Tack tack!

Helmut Newton for press freedom och Football - 100 photos for press freedom.
Två kanonfina fotoböcker utgivna av Reportrar utan gränser. Den ena ingick i ett medlemskap jag också råkade teckna i föreningen.

Det är lite sådär. Man går i godan ro och så dyker det på någon som vill att man ska teckna en prenumeration eller ett medlemskap och så gör man det för det är så trevligt och för ett gott ändamål...

Dessutom fick jag ett otaligt antal gratistidningar och tidskrifter med mig hem. Bland annat Vagabond, QX, Svensk Bokhandel med flera. I Sveriges Tidskrifters monter nappade jag Amelia, Drömhem, Form, Bon och en drös till alldeles gratis. Tack och åter tack!

Hade chans att lägga böckerna på en pall som går med lastbil upp till Stockholm i veckan men jag valde att bära och släpa böckerna över halva Göteborg och på tåget men avböjde.

Jag vill ju bläddra, känna, lukta och smaka direkt!

8 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Min kompis Fia som var med på Gyllene Prag berättade att hon precis håller på och läser Oksana Zabuzjkos bok. Hon gillar den. Vi är med i samma läsecirkel, där vi just har läst "En kortberättelse om traktorer på ukrainska", så hon hade snöat in lite grand på Ukraina. Den kan jag förresten rekommendera om du inte har läst den.
Det var väl förresten synd att du inte hade med dig boken om John Lennon och fick den signerad när vi nu ändå råkade träffa henne :)

10:19 em  
Blogger Hieronymus said...

Vad du än gör, läs inte boken om Robbie Williams. Värsta skräp jag läst. Ja, jag läste den på 2 timmar i somras när jag hade paniktråkigt :) Tack för rapporteringen från mässan förresten!

9:22 fm  
Blogger Petra said...

I hear! I hear!
Fast för 29 kronor kanske man kan ha lite paniktråkigt i två timmar:)

Ukrainskan ska jag ge mig på vartefter också!

9:38 fm  
Blogger Hans Persson said...

Många av de där böckerna känner jag inte till, men mycket av det där verkar som intressanta saker.

Mot fyren har jag läst för länge sedan, men kommer inte ihåg så mycket av. Den enda andra bok på listan jag läst är Snabbmatslandet som jag gärna rekommenderar. Jag lovar att du kommer att tänka till minst en extra gång innan du äter snabbmat efter att ha läst den.

Jonathan Strange & Mr Norrel står på min lista över saker att läsa vid tillfälle, även om jag inte kommit mig för att skaffa den än. Detsamma gäller även Dario Fo, eftersom han fått nobelpriset.

10:15 fm  
Anonymous Anonym said...

.
Vilken hög! Hur kom du hem?

Varför, varför snodde jag inte med mig diverse böcker från mitt eget förlag - som Lennonboken?

F ö ser jag givetvis helt egotrippat och lyckligt först och främst mina egna böcker där i högen... fy på mig.... får nog börja med yoga eller så.. .

3:48 em  
Blogger Linda K said...

oj oj oj du hittade bra mycket mer än jag! fast jag hade lite lite köpstop. eller bärstop snarare, fick inte plats i bagaget... :)

9:12 em  
Blogger Petra said...

Mina armar var jättelånga när jag kom hem. Jag tog det på spårvagnen och tåget!:)

Ser fram emot Snabbmatslandet!

10:38 fm  
Blogger Jill Wegerup said...

Fin stapel. Själv missade jag mässa då jag var barnvakt åt systerdotter medan syster var med i monter.

3:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser