måndag, september 25, 2006

Tina utmanar...

En utmaning från Tinas läslust trillade in precis innan mässan. Nu ska jag ta mig tid att svara.

4 jobb jag haft:
Mitt mest knasiga jobb har varit som inkastare till discoteket Scanners Club på ön Ios i Grekland. Det var inte så mycket betalt. Man fick pengarna i handen direkt på kvällen och gratis sprit. Det var nog kanske det vildaste jobb jag haft och vi var bakis varje dag.

Jag har också jobbat som städare. Först på Sara Hotell Standard i Norrköping där jag i flera år städade hotellrum och sprang med extra kuddar och kaffekoppar till hotellgästerna på helger och mina skollov. När hotellet visade sig stå på sankmark och höll på att sjunka och var tvungen att stänga, fick jag jobb i Norrköpings kommuns golvpatrull. Där fick jag och min städkompis åka runt på museer, skolor och andra gamla byggnader och städa marmorgolven skinande rena med stora maskiner och vattensugar.

Jag har också jobbat som teaterpedagog i flera år på skolor och fritidsgårdar i Norrköping. Jag försökte få barnen att tänka självständigt och ta ställning genom drama och bråkade med konservativa lärare som mest tyckte att barnen skulle röra på sig mer så att de var lugna sen när hon skulle ha engelska och matte med dem.

Mitt nuvarande yrke är som webbredaktör och det har jag varit i tio år nu och trivs rätt bra med att publicera, fila på form och trixa med ord så att allt får plats inom femtio tecken.

4 filmer jag kan se om och om igen:
Fyra filmer? Det går inte. Jag kommer misslyckas kapitalt på denna fråga.

Först måste nämna Salma Hayeks fantastiska film om Frida Kahlo alldeles speciellt. Jag älskar biografier i filmformat. Frida är särskild på grund av de vackra miljöerna, färgerna och ljust. Salma Hayek gör sin livs roll. En annan favorit i lite samma stil är Amadeus.

Jag vill också slå ett slag för filmen 12 edsvurna män. Den är egentligen en perfekt historia för teaterformatet som ligger mig varmt om hjärtat. Filmen börjar med slutet på en rättegång. De tolv männen i juryn ska nu överlägga och får inte komma ut förräns de är klara. Till en början verkar fallet vara enkelt. Filmen slutar när juryn är överens om den åtalade är "guilty" eller "not-guilty" och juryn lämnar rummet. Otroligt bra skådespelare är med, bland annat Jack Lemmon, James Gandolfini (Sopranos) och Tony Danza. Filmen kom i modern tappning 1997 och det är den jag har sett men finns även i en version från 1957 som jag tyvärr ännu inte har sett.

Oceans eleven måste nämnas som ren och skär njutning. Massor av snyggingar, George Clooney, Brad Pitt och Julia Roberts. Matt Damon är också en favorit. Snygga scener, proffsigt filmat, häftig musik. Jag njuter! I samma njutningsskategori placerar jag också in En vampyrs bekännelser med sina 1700-talsklädda män med huggtänder!

Slutligen måste nämnas Good Will Hunting. Matt Damon och Ben Afflecks debutfilm gav dem en Oscar. Det är en strålande berättelse om den strulige mattegeniet Will Hunting (Matt Damon) som inte förmår själv att förvalta sin begåvning utan får hjälp på traven av läraren Sean Maguire (Robin Williams) som får kämpa hårt för att finna människan Will innanför hans hårda skal. Mitt i alltihopa träffar han kvinnan i sitt liv, Skylar (Minni Driver) som vänder upp ner på världsbilden ytterligare. Fantastisk film.

Det finns en drös filmer till jag egentligen hemskt gärna vill nämna. Såna som jag egentligen tycker är bättre än ovanstående men jag får ta det en annan gång...

4 städer jag bott i:
Jag har inte ens bott i fyra städer. Jag kan med lite god vilja få ihop fyra kommuner. Då är det Norrköping (22 år), Täby (8 månader), Stockholm (nästan 10 år) och Huddinge (knappt ett år).

4 TV-serier jag brukar titta på:
Brukar och brukar? Jag är ingen idol av långa tv-serier men tv-serier värda att nämna är såklart 24. En lysande actionserie i ett bra format, kul twist och att Kiefer Sutherland spelar huvudrollen är en klar fördel.

Brideshead revisited från 1981 vill jag också nämna även om när jag försökte se den på dvd nyligen klart har tappat lite av sin forna glans. Van som jag är vid det nya tempot kändes det gammalt och segt men Jeremy Irons och Anthony Andrews i huvudrollerna väger ändå upp en del. Då jag såg den när den repriserades på tv någongång i början av nittiotalet så älskade jag i alla fall varje minut.

Nu förtiden tittar jag mest på dokusåpor och favoriten är Amazing Race. En annan lättsam historia vi försöker följa är Desperate Housewifes.

4 platser jag vill besöka:
Jag skulle jättegärna besöka Rio de Janeiro eller annan plats i Brasilien eftersom bossanovan ligger mig varmt om hjärtat. Jag skulle jättegärna resa mer i Sydamerika överhuvudtaget. Peking måste föräras med ett besök någongång i livet. Jag vill åka transibiriska järnvägen. Jag vill se New York.

4 typer av websajter jag besöker dagligen:
www.enannansida.se
www.nyligen.se
www.bloglines.come
www.bukefalos.com

4 favoriträtter:
Jag gillar mat från Italien, Grekland, Balkan och så engelska frukostar! Medelhavsmat med vita bönor ungefär.

4 ställen där jag känner mig bekväm:
Hemma, stallet, bilen och på restaurang!

4 som jag utmanar:
Jag utmanar alla mina nyfunna bloggvänner på Bokmässan!

5 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Jag antar utmaningen!

1:06 em  
Blogger Petra said...

Ja! Härligt! :-)

1:31 em  
Blogger Studiomannen said...

Absolut!

Minns scenen när Robin Williams står framför Matt Damon i "Good Will Hunting" och säger om och om igen: "It's not your fault" tills det slutligen brister för Matt Damon.

Så vansinnigt bra. Macho-Peter krackelerar.

11:25 em  
Blogger Petra said...

Ja! Den scenen är helt otroligt bra!

9:39 fm  
Blogger Översättarhelena said...

Nu har jag svarat på utmaningen!

4:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser