måndag, juli 31, 2006

En geishas memoarer

Äntligen har jag fått se filmen En geishas meomarer. Filmen som bygger på Arthur Goldens bok.

Golden föjde en anonym geisha och skrev en bok om henne men råkade sen avslöja hennes identitet vilket ledde till att geishan, som nu inte är anonym längre och heter Mineko Iwasaki, både har stämt Arthur Golden och sen skrivit en egen bok, Den sanna historien. Notera att båda böckerna ges ut av Bra böcker och har exakt samma bild på omslaget.



Filmen baserar sig på den första boken och det är en otroligt vacker film. I klass med Frida. Historien är tillrättalagd men det gör inte så mycket. Det var boken också och skådespelarna är överdrivna och dramatiska men det passar filmen.

Återigen får jag dock bekräftat vilket skruvat land Japan och de japanska traditionerna är. Hur kunde det bli så? Ingenstans finns så många seder, traditioner, ritualer och etiketter som här och bryter du någon av dom är du död. Ingenstans finns heller sån dramatisk arkitektur och häftiga inredningar som i Japan. Kontraster med tjockaste mörkaste trä mot tunnaste skiraste papper. Vi började till och med prata om att inreda ett rum helt i japansk stil eller anlägga en japansk trädgård.

Filmen får en stark fyra av mig. Ibland blir den lite seg och lite ensidig men annars är det njutning från första till sista stund.

1 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan said...

Oj! "Den sanna historien" kände jag inte till, den måste jag läsa! Goldens bok tyckte jag var jättebra. Förresten har jag nyss utökat min inblick i geishornas fascinerande värld genom "En geishas liv" av Kiharu Takamoto (reservation f efternamnet, förnamnet är iaf rätt). Också läsvärt fast inte lika kul som Golden.

1:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser