onsdag, augusti 23, 2006

The truth about diamonds

Det blev en trio av uppväxtromaner. Först Linda Skugge. Sen Curtis Sittenfeld och nu Nicole Richis bok The truth about diamonds. Titeln anspelar på att "diamonds are a girls best friends" och Nicole lovar avslöja allt om de så kallade vännerna i Beverly Hills och Hollywood.

Häng med nu för nu blir det skruvat. Nicole Richie skriver en bok där det är hon själv som är berättarrösten och hon skriver om sig själv som Chloe Parker, adopterad av en popsångare och uppvuxen i Beverly Hills och kompis med en massa andra kändisars barn. Chloes liv är Nicoles liv och hon berättar historien som något slags överjag med insikter som Chloe inte har, eller som Nicole inte hade när hon befann sig där Chloe befann sig då. Typ.

Nicole berättar sen historien om hur Chloes blir inbjuden av den rikla snärtan Simone Westlife (Paris Hilton) att vara med i en realitysåpa (Simple Life) där de ska framstå som de allra bästa vänner och hur de blir kändare och kändare och får vara med på den ena MTV galan efter den andra. Samtidigt befinner sig Nicole i periferin där hon är sig själv, känd från Simple Life och som i sin tur har varit med om allt som Chloe är med om, en gång till.

Tanken är god. Jag gillar idén. Det ger en extra skruv åt boken men Nicole ror inte riktigt i hamn det hela. Hon försöker vara seriös och samtidigt som hon ska vara insiktsfull och eftertänksam och ge någonslags djup åt boken misslyckas hon kapitalt och är istället putslustig och plump. Och trots att det är så uppenbart att det är en självbiografi står det ROMAN med stora bokstäver tryckt överallt över hela boken så ingen kan missförstå.

Så nu avslöjar jag sanningarna bakom diamanterna så slipper ni läsa boken.

1. Vänner i Hollywood är ej att lita på.
2. Om en Papparazzi följer dig är det bra. Då är du kändis.
3. Det är viktigt att bli känd till vilket pris som helst, t ex att tappa mobiltelefonen med en massa kändisars telefonnummer. Kändisar du aldrig har träffat.
4. Drew Barrymore är skådisen som du ser upp till mest. Förmodligen för hon knarkade som 11-åring och det gör du också.
5. Det är cooolt att ha varit på rehab. Det är också viktigt att vara den mest kända på rehab'et.

Vad är syftet med boken? Att avslöja sina vänner? Vilken slags vän är Nicole Richie själv egentligen? The truth about diamonds är bara en enda salig röra.

Hemskast av allt är de helt oförståerliga bilderna på Nicole Richie mitt i boken. Ni vet, i självbiografier så finns ett obligatoriskt block på kanske 10 sidor med gamla bilder från förr på huvudpersonen. Som barn, som liten, när den gifte sig. Bilder på nyckelpersoner i boken etc. I vanliga fall brukar det vara roligt att se huvudrollsinnehavaren i tacky 80-talskreationer eller tultande omkring i blöja men i den här boken har man valt att stoppa in ett tiotal helt nytagna bilder på Nicole Richie i skoluniform, i balettutstyrsel, sminkad så hon ser drogad ut och så vidare. Jag säger bara varför? Varför?

Ska jag ge boken cred för någonting så är det för att Nicole Richie ibland lyckas med en och annan rolig formulering och att det är rätt kul att läsa om korkade rika ungars föreställningar om världen utanför. Thats it!

Nu tänker jag resa från västkust till östkust och ge mig på Bergdorfblondinerna av Plum Sykes.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu blir jag snart alldeles för nyfiken på Curtis "prep"bok för att kunna vänta längre. Men är den engelska utgåvan läsbar för en medelmåttig engelskläsande svensk? Eller ska jag ge mig till tåls till boken kommer i svensk pocket?

Likaså undrar jag över Melissa Banks nya.

Ja, har man inte problem så kan man ju alltid lägga sig till med beslutsångest...

Din blogg är super. Ett besök om dagen är den normala dosen.

Ida

9:37 em  
Blogger Petra said...

Åh! Tack för berömmet! *suger i mig*

Vet ingenting om hur Prep är på engelska. Jag läste den på svenska men den ska inte vara alltför svår tror jag.

Melissa Banks nya har jag inte läst heller! :)

11:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser