tisdag, juli 18, 2006

Hur bor du egentligen?

Någon sa att svensken i genomsnitt kan bre ut sig på 50 kvadratmeter per person. Om alla människor levde som vi svenskar, skulle det behövas tre jordklot till ungefär. Vad använder vi alla dessa ytor till?

Generellt har svensken gigantiskt stora kök om man jämför med andra länder. I våra kök förvarar vi mat som närmast kan likna bunkring. Där värmer vi vår snabbmat som vi sedan äter i vardagsrummet framför tv'n och i vardagsrummen har vi all den senaste tekniska utrustningen och bokhyllor fulla med böcker, skivor, pryttlar, prydnadssaker och skräp. Badrummen är stora och rymmer både badkar, dusch, tvättpelare, torkmöjligheter och toalett. Kollar man utomlands så ser det helt annorlunda ut.

Där trängs hela familjer på 50 kvadrat. Köken är oftast en liten skrubb och där lagas all mat från grunden, mat som man handlar för dagen på torget och i närbutiken. I vardagsrummet sover oftast ett par tre stycken, där står matbordet och tv'n. Badrummen är oftast små och iskalla eftersom man inte värmer upp dem. Tvättmaskinen trängs i köket. Blöt tvätt hängs i vardagsrummet eller vid varmare breddgrader, utomhus.

Och det är väl kanske vädret som är den främsta anledningen till att vi svenskar brer ut oss. Vi har inte samma möjligheter att vistas utomhus som dem i de södra delarna där solen skiner oftare än här. Och längre på dagarna, åtminstone på vinterhalvåret. Det gör att det är en distinkt skillnad på hur vi har det i fönstrena jämfört med övriga Europa. Här vill vi släppa in så mycket ljus som möjligt. Där vill man stänga ut ljuset och därmed den stekande solen. Eftersom man bor trängre, bokstavligen står husen emellanåt tätare, så drar man för gardinerna för att skapa lite privacy!

Det här gäller ju såklart bara gemene man. Skillnad är det i kändisvärlden där pengarna styr. Steve Gaines har skrivit en bok om hur kändisarna köper lägenheter och hus. Den heter The sky is the limit och i den kan man bland annat läsa om varför Mariah Carey inte fick köpa Barbara Streisands 17-rumslägenhet eller varför Sting var tvungen att köpa en kostym för att få sin 57-miljoners våning.

Ett annat boktips i ämnet är Svenska hem - En bok om hur vi bor och varför. Författaren Per Svensson reder ut varför vårt hem betyder så mycket för oss och går igenom boendeattityder från sekelskiftet och framåt. Låter intressant eller hur.

Hur bor du själv?

7 Comments:

Blogger Tina said...

Kändisar och deras boende: Har du sett "Cribs" på MTV? Inte min typ av kanal eg, men det programmet kan vara riktigt kul. Man får åtminstone något att förfasa sig över. Hur mycket pengar jag än fick tror jag t ex inte att jag skulle inreda ett helt rum i guld...

7:56 em  
Blogger Anna-Stina, gästbloggare said...

Jag har i stunden ingen statistik, men är det inte så att trenden har vänt och vi nu börjar bo trängre igen? I mina föräldars generation hade man råd att köpa villa vid 30. Idag tror jag det är ovanligare, i och med att boendekostnaderna tar en större del av våra inkomster.

Hos mig bor vi två pers + katt på 52 kvm. Å andra sidan vet jag att när detta hus var nybyggt, bodde en mamma, hennes son och dessutom en inneboende i min lägenhet. Det var på 1950-talet. (Det var sonen som sålde lägenheten till mig.)

10:40 em  
Blogger Petra said...

Tina: Cribs ja! Det har jag sett. Brukar vara mycket underhållande. Jag skulle itne säga nej till ett rum i guld:)

Anna-Stina: Så kanske det är. Jag har inte hittat något som säger att trenden vänt men det låter inte helt orimligt.

10:33 fm  
Anonymous Anonym said...

intressant... Vi bor fyra personer på 115 kvadrat - snart tillkommer en hund också. Ganska lagom fast jag vill ha större badrum förstås =)

2:44 em  
Blogger Cissi said...

Vilket kul boktips! Vad stod det om Sting, min husgud?

10:06 fm  
Blogger Petra said...

Att han typ behövde köpa en kostym annars fick han inte lägenheten:)
Jag har inte läst boken själv, bara om den.

Gillar också Sting som tusan. Ska du se honom på Jazzfestivalen?

10:10 fm  
Blogger Cissi said...

Missade honom tyvärr, för tidig jobbmorgon dagen efter. Han fick dåliga recensioner efteråt,men det får han jämt...

8:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser