tisdag, maj 30, 2006

Den inre almanackan

Språkmakargatan har skrivit ett jätteintressant inlägg om vårt behov att strukturera och ordna vår tillvaro. Bland annat har man konstaterat att människor oftast gör upp egna, inre system som kanske inte alltid går hand i hand med de bestämda, allmänna systemet. T ex har många människor en slags inre almanacka som kan skilja sig diametralt mot hur den allmänna almanackan ser ut.

De kan gå moturs, vara på en linje, i en pyramid etc. Själv ser min inre almanacka ut så här:

Notera att den går motsols, inte är rund och har avfasade hörn. Notera också att april är lika lång som alla höstmånader tillsammans. Logisk är den inte men den funkar i mitt huvud.

Språkmakargatan har publicerat ett gäng inre almanackor till. Se och jämför. Även Steffanie beskriver sin. Hur ser din ut?

7 Comments:

Blogger Helena von Hofsten said...

Moturs? Det slår slint i mitt huvud. Min inre almanacka går medurs och är uppbyggd som den där almanackan som fanns i skolan när jag var liten. Den där man klistrade upp en ny bild för varje månad.
januari-maj...
juni-augusti...
september-halva november...
nästa halva november-december
Och ja, där sommar och jul kommer känns almanackans sidor uttdragna, tidlösa på nåt sätt.
Kul att nån tog upp denna tanke!

10:33 fm  
Blogger hanna said...

Min är rund! Ska rita upp den när Frank har somnat! :D

7:48 em  
Anonymous Anonym said...

...............Min är rund, en stående cirkel, och jag rör mig medsols. Övre delen - sommaren - är ljus, undre delen mörk. (Det är jag som flyttar mig - inte månaderna!)

Jag tror april är så lång för dig därför att du ser fram mot sommaren! Hösten, däremot, är en transportsträcka.

3:28 em  
Anonymous Anonym said...

Rund till största delen och går med sols.Sommarmånaderna däremot gör att
botten av cirkeln känns lite mer ut-
dragen.En cirkel med platt botten alltså.Månaderna tar dock lika stor plats!

2:39 em  
Anonymous Anonym said...

Kul att se hur din kalender ser ut!!

12:33 em  
Blogger Lotten Bergman said...

Baklängesår! Det är ju som mina siffror, som ska läsas från höger till vänster.

Vad konstiga vi är.

(WV: nenuf ... = "nej, nu har jag fått nog"?)

1:31 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Såg det här hos Peter Englund och har nu ritat upp mitt år om du vill se
http://www.kristina.knusselbo.com/blog/?p=119

Jätteintressant - det här har jag funderat på många gånger och frågat andra om. :)

2:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser