måndag, maj 29, 2006

Astrid-samlaren



Samlaren.org hittar jag Göran Klint som sedan många år tillbaka samlar på allt om Astrid Lindgren och hennes böcker. Hennes liv och leverne har fascinerat många. Astrid var alltid rak och rättvis.

Göran träffade Astrid 1992 och fick ett kort samtal och ett härligt handslag.
- Efter att vi hade hälsat på varann så försökte jag ta bort min hand ur hennes, men Astrid vägrade att släppa min hand. Hon tittade mig i ögonen och sa, jag släpper dig aldrig min unga man.
Och självklart gjorde detta möte bara Göran mer intresserad och hängivet sitt samlande.

Göran har ungefär 100 verk i sin samling. Den värdefullaste är Pippi Långstrump i Humlegården från 1949. Han kan dock inte välja ut en favorit-saga. Det är för många som är bra för det.

Görans samling är inte komplett ännu. Just nu söker han några böcker och skrifter, bland annat Fem Automobilturer i Sverige (en artikel, publicerad 1939), Huvudsaken är att man är frisk (teaterpjäs från 1945) och Pippi Långstrumps liv och leverne (en teaterpjäs från 1946) så sitter du på något av detta så hör av dig till En annan sida.

Alla bilder kommer från Göran Klint och hans samling.

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser