onsdag, augusti 24, 2005

Höstens böcker

Varje år ger Svensk Bokhandel ut en jättelunta som kallas Höstens böcker. I den kan man i princip läsa om alla böcker som kommer ges ut i Sverige under kommande höst och jag fick möjlighet att bläddra i den igår.

Beväpnad med papper och penna bäddade jag ner mig i sängen och två timmar senare var jag klar med en diger lista över böcker jag vill ha. Flera nya deckare, flera uppföljare till böcker jag läst. Oj, oj, oj! Hur ska jag hinna läsa allt?

Ann-Christine Bärnsten, som var med i schlagerfestivalen med "Ska vi plocka körsbär i min trädgår" debuterar till exempel med kriminalromanen Döden är en schlager. Två homosexuella schalgerartister mördas och kriminalinspektörerna Johan Ramel och Martina Di Gombri (ny hjältinna) får i uppdrag att lösa fallet. Även Marie Jönsson presenterar en ny deckarhjältinna, Mona som jobbar på skatteverket där man hittar en kund mördad i hissen. Boken heter Utan heder och samvete.

Från Modernista kommer en rad spännande böcker. Till exempel boken om Jenna Jamesson, porrstjärnan. Tja varför inte? Linda Lovelace och Traci Lords har ju redan gjort det.

Maria Eriksson, den anonyma "Mia" från Asyl och Gömda skriver nu en egen bok, Mias hemlighet där hon berättar om en massa detaljer och saker ur den tidigare historien som hittills inte kunnats avslöjats. Eh? Vad då och varför då och varför just nu? Jag undrar hur mycket mer pengar de kan krama ur den där historien. Det känns lite så där faktiskt...

Jag kan inte skriva om alla spännande böcker men slutligen ser önskelistan ut så här:

Tomas Linnala - Nog
Ann-Christine Bärnsten - Döden är en schlager
Marie Jönsson - Utan heder och samvete
Zbigniew Kuklarz - Hjälp jag heter...
Emma Hamberg - Mossvikenfruar - chansen
Fredrik Ekelund - Casal Ventoso
Eva F. Dahlgren - Det här är inte jag
Kajsa Ingemarsson - Den ryske vännen
Helena von Zweigberk - Tusen skärvor tillit
Rebecka Wells - YaYa-flickornas väg till fullkomlighet
Steve Martin - I eget sällskap
Hanna Nyala - Ett sista livstecken
Anna Jansson - Svart fjäril
Christina Wahldén - Gå på vatten
Chatrine Hardley - Till båda polerna utan skägg
Margareta Ingberg - I slutet av minnet finns ett annat...
Jenna Jamesson - Att älska som porrstjärna
Carolina Gynning - Ego girl
Chris Morran - Konsten att inte jobba
David Hepworth - Bakom kulisserna
Paul Frigeys - Ögonblickets historia
Liza Marklund och Lotta Snickare - Det finns en särskild...
Fredrik Strage - Fans
Jane Green - Den andra kvinnan
Annika Bryn - Den sjätte natten
Jane & Mike Tomlinsson - Målgång
Gretelise Holm - Krigsbarn
Martina Haag - Underbar och älskad av alla
Beppe Wolgers - Memoarer
Pia Laskar - Ett bidrag till heterosexualitetens historia

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Så många böcker - så lite tid... Hur ska man någonsin hinna läsa alla böcker man skulle vilja? Min lista är, om möjligt, ännu längre än din. Och den fylls på ständigt. :-)

Kul med tipset om Annika Bryns blogg, den måste jag kolla in!

Länkar till "En annan sida" från Bokmärkt om det är ok?

5:00 em  
Blogger Petra said...

Den där listan är ju bara från katalogen. Min totala lista är mycket längre! :-)


Helt okej med länk! Tack tack! :-)

5:04 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, det förstod jag (även om jag formulerade mig konstigt)... min lista med "gamla" böcker är förstås också betydligt längre. Alldelens för lång för att jag någonsin ska komma ikapp - allra helst inte när jag hela tiden fyller på med nya spännande titlar... ;-)

7:47 em  
Blogger Petra said...

Man måste nog (tyvärr) inse att man aldrig kommer bli "klar"! Hårt och smärtsamt.

9:33 em  
Blogger Supernova said...

Hej hå. Kan man beställa den där jätteluntan på något sätt? Har länge letat något liknande! Tack för tipset. :)

12:42 em  
Blogger Petra said...

Den finns att köpa i bokhandlar eller från Svensk bokhandel (www.svb.se).

12:45 em  
Blogger Supernova said...

Ah, låter bra. Apropå något annat, eller delvis inte. Hur kommer det sig att du har ett sådant genuint bokintresse, är det något som ingår i ditt jobb eller är du bara en riktig bokmal?

1:17 em  
Blogger Petra said...

Mein gott. Jag vet inte. Jag måste fundera lite. Kanske svaret kommer i en blogg framöver.

Jag älskar att läsa. Mitt drömyrke som barn var bibliotekarie. Det blev jag inte då det var lite töntigt att bli det när jag var runt 18-19 och man skulle välja spår i livet.
Jag jobbar inte alls med böcker på något sätt utan med journalistik, internet och media.

3:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser