söndag, mars 14, 2010

Deckarkampen

Deckarförfattarinnan Karin Wahlberg är involverad i ett nytt projekt, en pr-kampanj för Lokaldelen framtagen av Studio Total i Malmö. Det hela går ut på att man ska läsa ett kapitel i den digitala boken Bryggan, svara på några frågor som man löser genom att navigera på Lokaldelen.se, knappa in rätt svar och sen läsa vidare.

Jättekul idé tycker jag till att börja med och kastar mig gladeligen in i leken. Skitsmart PR också för jag lär mig verkligen använda Lokaldelen på ett sätt jag aldrig gjort annars. Jag hade nog inte ens gått dit. Det är häftigt att använda 360°-funktionerna och kunna navigera och kolla även inne i gallerior och butiker.

Men redan vid kapitel fyra ger jag upp. Helt plötsligt måste jag ringa till ett företag för att få reda på en kod för att komma vidare. Nu råkar dom ha söndagsöppet men om jag gjort det en kväll eller natt så hade jag fått vänta tills dagen därpå för att kunna läsa vidare. Jag är heller inte så sugen på att leta rätt på telefonen och ringa främmande människor för att få reda på en kod. Jag gillar inte telefoner överhuvudtaget. Nej, Lokaldelen och Studio Total. Ni skulle ha hållt det till nätet bara! Synd, för det var en kul idé.

Bokmania är ännu mer kritisk och tycker hela projektet är lurendrejeri när de vill framstå som de främjar läsning och kultur på nätet men i själva verket är en pr- och reklamkupp. Så långt vill jag inte gå, jag fattar att det är PR, tyckte det var kul sådan men som sagt. Inte orkar jag engagera mig utanför nätet. Faktiskt.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tips: Vill inte heller ringa och prata med vilt främmande personer, men det behövs inte.........ring så förståe du........Lycka till

8:28 em  
Anonymous Annika said...

Jag tyckte också att det lät som en kul idé och jag skrev om den på bloggen. Jag har dock ännu inte kastat mig in i det och efter att ha läst diverse blogginlägg om det så tror jag faktiskt att jag avstår från att göra det också.

8:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser