Den nya konkurrensen
Strax ska jag ut på en föreläsningsturné där jag ska prata om framtidens journalistik och om boken jag var redaktör för under förra året, Framtiden har redan varit här. Sitter och researchar lite och snubblar över Andreas Ekströms (som för övrigt skriver i nämnda bok) krönika i Journalisten om att journalisterna måste bli bättre än amatörerna på journalistik i det nya mediaklimatet. Då slår det mig att jag har skrivit en liknande text redan 2001.
Här får ni läsa den. Den publicerades på www.sjf.se någongång hösten 2001.
Uppdaterat: Några kommentarer om vad som hänt kanske är på plats. En av killarna som drev Dokusåpa.nu jobbar nu som chefredaktör för kanal5.se. De två tjejerna som drev Marengo utnämndes felaktigt till media-amatörer, de var faktiskt professionella journalister båda två men sajten gjordes på fritiden. De rekryterades sen till den stora satsningen Hippson. En hästsajt och tidning som fortfarande existerar.Och Svenska fans. Idag den största fotbollssajten? Eller?
Här får ni läsa den. Den publicerades på www.sjf.se någongång hösten 2001.
"Den nya konkurrensen – mediaamatörerna!
Alla kan skapa media. Och det är ”alla” som kommer att bli tidnings- och mediabranschen nya konkurrenter. Låt oss kalla dem ”media-amatörer”. Internet skapade möjligheten för vem som helst att publicera sig och med den nya tekniken är det enklare än någonsin att skapa sina egna filmer eller sin egen redaktionella hemsida. Är det verkligen något hot att gemene man gör sig en hemsida om sin favorithobby tänker kanske du? Svaret är att det redan har börjat hända. Tekniken är nu mer så enkel att de flesta kan skapa sig en egen redaktionell hemsida.
Video- och DV-kameror säljs som smör i solsken och med en vanlig hemdator kan folk nu göra sina egna filmer. Med publiceringssystem, datorprogram, ett brinnande intresse och lite tid kan nu i princip Vem som helst skapa snygga, informativa sidor, i klass med vilken professionell sajt som helst.
Låt mig ta tre exempel.
Dokusapa.nu drivs av tre media-amatörer i 17-20 års åldern. Helt på fritiden och utan att tjäna en krona. Sidan håller lika hög klass som vilken tv-bilaga som helst inom sitt specialområde och har många besökare. Detta har tv-bolagen självklart upptäckt och framför allt har Kanal5 försett sidan med exklusivt material och skvaller, vilket har lockat publik till sidan. Det är bara en tidsfråga innan de har full pressaccess in hos alla tv-kanaler. Nu ryktas det att de kommer att göra om sidan till att handla om allt om inom tv. Har kvällstidningarnas tv-redaktioner koll på den annalkande konkurrensen? Se och Hör hade enligt TS en upplaga på 114 400 år 2001. Motsvarande siffra i unika besök för Dokusapa.nu är ungefär 42 000. Ingen avgörande konkurrens idag, men hur ser det ut om ett par år?
Tidningen Ridsport har en upplaga på 11 200 per nummer som utkommer varannan vecka. Hästsajten Marengo.nu har 6000 besökare i månaden och drivs av två media-amatörer helt ideellt på fritiden. Inget övervägande hot idag, men vad händer imorgon?
www.svenskafans.com är en sida om fotboll och fotbolls-VM. Absolut som en värdig konkurrent till kvällstidningarnas VM-satsningar. Frågan man ställer sig är då vem som hinner bygga upp den mest informativa sidan om fotbollsspektaklet? Den redan nedbantade, anorektiska redaktionen eller fotbollsredaktionen med hängivenhet och intresse på fritiden? En fråga som arbetsgivarna borde ställa sig innan det är för sent.
Läsarna, lyssnarna och tittarna finns där ute. Redo att kasta sig över materialet men allt mer ovilliga att betala.
Flera företag som tidigare investerat stort på webben håller på att nedbanta sina satsningar. Däremot har man att det finns pengar att tjäna på att en journalist själv fotograferar, skriver och redigerar – till och med filmar. Istället för att skicka ut två, tre personer skickar man idag ut en reporter som får göra hela jobbet. Kommer tekniken och media-amatörernas ambition klassa ut de professionella yrkesfolket? Kan det vara så att det till och med finns fler media-amatörer än journalister på sina ställen?
Är det verkligen så att vilken media-amatör som helst kan ersätta fotografens förmåga att fånga ögonblicket, redigerarens erfarenhet av att komponera text och bild eller reporterns talang och erfarenhet av att ställa de rätta frågorna? Borde inte konkurrensen istället sporra medieföretagen att ta vara på sin unika kompetens? Något drastiskt hot mot de redan etablerade medierna kan inte ses idag. Men hur ser det ut om ett par år när tekniken, om möjligt, är ännu billigare och enklare att använda.
Blicka framåt. Innan det är försent!"
Uppdaterat: Några kommentarer om vad som hänt kanske är på plats. En av killarna som drev Dokusåpa.nu jobbar nu som chefredaktör för kanal5.se. De två tjejerna som drev Marengo utnämndes felaktigt till media-amatörer, de var faktiskt professionella journalister båda två men sajten gjordes på fritiden. De rekryterades sen till den stora satsningen Hippson. En hästsajt och tidning som fortfarande existerar.Och Svenska fans. Idag den största fotbollssajten? Eller?
Etiketter: media, nya medier
1 Comments:
det kan väl också tilläggas att svenskafans köptes upp av stampen och levererar idag innehåll (och annonsintäkter) till dem. Hippson har ställt mycket vad det gäller ridsportjournalistik på ända genom att leverera en otroligt hög (för att inte säga) högst kvalitet på ett nytt modernt sätt. Dessutom en ganska unik kombination av tidning och webb som förmodligen fler förlag/mediahus borde titta på.
Skicka en kommentar
<< Home