fredag, november 13, 2009

Halva Liv av Mats Strandberg

Jag har inte läst ut Halva liv än men ändå måste jag bara hylla den här boken. Den börjar lite segt men blir snabbt en bladvändare av värsta slag. Man måste helt enkelt bara läsa vidare om Jessica som åker ner för att vara med på sin farmors begravning och stannar kvar i huset på Skånska landsbyggden. Där får hon en bok där hennes farmor skrivit ner sin levnadshistoria. En historia som ställer hela livet på ända.

Mats Strandberg har tidigare skrivit de mer lättsamma Jaktliv och Bekantas bekanta men det här är en bok i en helt annan kaliber. Det här stannar kvar. Känns i magen. Och språket är bitvis väldigt väldigt fint med formuleringar som etsar sig fast.

Jag vill inte avslöja för mycket, det förtar upplevelsen av boken, men de paradoxer, kontraster, konventioner och motsatsförhållanden han beskriver är genomtänkta och insiktsfulla. Öppnar lite av mina ögon och lär mig mer om livet.

Nu ska jag sluta hylla denna bok för nu. Läs, kära ni! Läs! Ni blir inte besvikna.

Läs fler recensioner:
- Bokhora: "Halva liv" - Mats Strandberg
- Expressen: Mats Strandberg / Halva liv
- Boktipset: Halva liv av Mats Strandberg
- Högsbo och Hisingens biblioteksblogg: Halva liv och intellektuella frågor med Mats Strandberg

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser