fredag, september 12, 2008

Koka makaroner

På mödravårdscentralens föräldrakurs tas Johan Nilssons bok Koka makaroner upp som en sån där bok som är bra för pappor att läsa. Så de vet hur det kommer att bli typ. Så vi köpte den, och jag läste den och tycker den var tråkig, platt och lite för förutsägbar.

Nu är jag ju inte någon pappa, så boken vänder sig inte till mig, men jag hade önskat att han var lite originellare och lite mer upplyft. Tempot i boken är samma, samma hela tiden. Lite småsegt, småmysigt och småtrevligt men inte mer. Det lyfter aldrig. Det blir aldrig riktigt engagerande.

Det bästa i boken är dock det feministiska perspektivet! För Johan Nilsson ifrågasätter både de manliga och kvinnliga rollerna och gör det med bravur. Det blir så självklart och naturligt med halva föräldraledigheten, lika ansvar och hela härligheten. Det borde fler föräldrar ta åt sig.

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger cruella said...

Lektörsläste boken och tänk, jag tycker det är SÅ välgörande med en bok av det här slaget som INTE vill vara så förbenat slagfärdig. Det feministiska perspektivet från en kille var och är inte alls självklart, även om JAG förstås tycker att allt han skriver är självklarheter...

7:41 em  
Anonymous Anonym said...

Hej söta :) Nu har jag äntligen lagt in din länk hos mig :)

9:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser