söndag, september 07, 2008

Kulturfyran igen

Dags igen.

1. Vilken litterära figur skulle du vilja vara? Från film eller litteratur, eller serietidningen eller från musik eller opera. Var som helst ifrån.

Det här är ju en fråga som vi svarade på för inte alls länge sen i en annan Kulturfyra. Då svarade jag Jo i Unga kvinnor.

Nu kommer jag spontant att tänka på Puck i En midsommarnattsdröm. Fast jag skulle också gärna vilja vara en superhjälte fast jag sällan läser såna böcker eller kanske lika duktig som Lisbeth Salander eller lika cool som Robin Hudson.

2. Finns det någon romanfigur - eller filmfigur eller seriefigur - du tycker är lik dig?

Å vad svårt. Jag får återkomma till den här.

3. Finns det någon bok som fångar dig så när du läser den att du känner saknad när du läst klart boken. Som en värld du vill vara kvar i?

Millenietriologin var helt klart sån. Och Curtis Sittenfelds I en klass för sig. En del deckare. Jo, de flesta bra böcker vill man ju hålla kvar.

4. Finns det någon författare du skulle vilja tillbringa en hel dag tillsammans med? Vem i så fall?

William Shakespeare.

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Fia said...

Åååh Jo är ju hur mysig som helst, varför kom jag inte å tänka på henne själv?! Damn!

1:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser