måndag, januari 28, 2008

Scar Tissue av Anthony Kiedis

Anthony Kiedis är sångare i funkrockbandet Red Hot Chilipeppers. Ett band som jag har ett gott öga till men aldrig varit något riktigt hängivet fan av. Jag har några skivor som är välspelade men mer än så är det inte.

Mer än så är inte boken heller. Jag tror man ska vara ett sånt hängivet fan om man ska uppskatta Anthony Kiedes självbiografi Scar Tissue (Ärrvävnad) - det är lite för detaljerat och lite för många "och-då-blev-så-häääääär-höga"-historier för att jag riktigt ska gripas med.

Måste erkänna att jag efter hundra sidor började hoppade över några kapitel här och där och försökte pricka in och läsa om de perioderna runt de skivor jag har istället.

Är du stor Red Hot Chilipeppers-fan, ja, då har du redan läst den här boken. Annars, låt bli!

Annars, vad har ni för musikaliska självbiografiska favoriter? Jag har ju en eller två som kräfva ett inlägg förr eller senare, men ni då?

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Wille said...

White Line Fever med Lemmy Kilmeister (sångare i Motörhead) är man personliga favorit. En hel del knark även i den men det hela balanseras upp med historien om hans rätt så unika liv.

The Dirt med Mötley Crue är det väl rätt så många som hyllar med men den har jag ej läst själv ännu.

6:19 em  
Anonymous Anonym said...

"Please kill me - The uncensored oral history of punk" av Legs McNeil och Gillian McCain är en riktig klassiker. Alla som var något på CBGB:s under andra halvan av 1970-talet är intervjuade. En höjdare även om man inte gillar punk. Tror jag.

Och så bör man ju läsa åtminstone en Elvis-biografi om året. Han är ju the king. Även av rockbiografier.

11:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser