tisdag, januari 01, 2008

Bäst och sämst 2007!

Trots att jag inte läst en rad sen slutet av oktober, slog jag förra årets bokskörd på 54 böcker med en bok i år. Summan av lästa böcker år 2007 blev hela 55 böcker. En hel del väldigt bra och en hel del dåligt. Mest svenskt faktiskt och en misslyckad pjäs-utmaning!

Så här ser en sammanfattning av året ut:

Bästa svenska bok: Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson och Bitterfittan av Maria Sveland.
De här två får dela på priset i år! Den första en sidvändare av sällan skådat slag som jag inte ens kunde låta bli att läsa klockan fyra på nyårsdagens morgon. Den andra så sann, träffande och igenkännande.

Bästa utländska bok: Modellsommar av Paulina Porizkova
Inser att jag har läst väldigt mycket svenskt i år när jag går igenom hela listan men en av de utländska som utmärkte sig och gjorde mig väldigt positivt överraskad var Paulina Porizkovas Modellsommar. Kanske för att jag inte förväntade mig så mycket? Hon lyckas fånga känslan av utanförskap och osäkerhet som många känner i tonåren. Hon lyckas skriva ur en naiv 16-årings synvinkel på ett trovärdigt sätt. Boken blir aldrig seg och tråkigt. Det finns ett flyt hela tiden. Jag gillar!

Årets bästa filmatisering av bok: The Hoax!
Clifford Irving är författaren som lyckades lura halva förlagsvärlden att han var just den utvalda att skriva den hemliga företagsmannen Howard Hughes självbiografi. Så var dock inte fallet. Han lyckades skriva boken och få den publicerad innan allt avslöjades att det var en bluff. Filmen blev inte så stor här men bra var den! Regisserade gjorde Lasse Hallström och Richard Gere spelade huvudrollen och gjorde det bra!

Årets sämsta filmatisering av bok: Isprinsessan och Predikanten...
...som filmades och visades på TV. Forcerat och tillgjord och överspelad och jag kunde inte alls förlika mig med Elisabeth Carlsson som Erika Falck. Tråkigt!!!

Årets utmaning: Att läsa fem pjäser!
Jag rodde inte riktigt i land men lyckades få ihop tre ändå! Jag läste Electra av Sofokles, Stormen av Shakespeare och Moder Courage av Brecht.

Årets deckare: Man med litet ansikte av Helene Tursten...
...hennes åttonde deckare om Irene Huss gör ingen besviken! Boken är spännande från sekund ett, precis som hennes deckare brukar vara.

Årets överraskning: Snabba cash av Jens Lapidus.
Hade ju hört att den skulle vara bra - men inte så bra!!! Den är lång men snabb. Den har ett kort och kärnfullt språk som den kritiserats för - men som jag kom in i på en gång. Utan språket hade boken inte känts lika äkta. I like!

Årets besvikelse: Myggor och tigrar av Maja Lundgren.
En hel del bottennapp i år men den här besvikelsen var nog störst. Så haussad men så platt. Långtråkig och skvallrig. Tyvärr.

Årets sämsta: Star av Pamela Andersson.
Jag har inte ens ord för hur dåligt det här var...

Årets farväl: ...till Mma Ramotswe och Harry Potter!
Jag läste fem av av varje innan jag tröttande rejält. Jag orkar inte en enda till av damernas detektivbyrå eller ett år till på Hogwarts! En som defenitivt kvalar till denna kategori nästa år är också Annika Bengtzon.

Gott Nytt År alla bokmalar! Vi ses igen 2008!!!

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser