torsdag, augusti 23, 2007

Snabba cash av Jens Lapidus

Jens Lapidus börjad skriva Snabba cash när han jobbade som tingsnotarie på Sollentuna tingsrätt. Han är i dag affärsjurist på Mannheimer Swartling advokatbyrå. Bara ett stenkast från Stureplan och Kungsgatan där större delen av Snabba cash utspelar sig. Boken handlar framförallt om kokain på innekrogarna och i Stockholms undre värld och vi får följa tre olika killar som på olika sätt alla är knutna till varandra via kokainet.

Den är lång men snabb. Den har ett kort och kärnfullt språk som jag kom in i på en gång. Utan språket hade boken inte känts lika äkta. I like!

Framförallt gillar jag att språket skiftar karaktär efter vilken av huvudrollsfigurerna som det handlar om, eller inbillar jag mig?
Jag gillar kontrasterna. Hos JW är det omsorgen om sin syster, hur han å ena sidan söker hjälp hos poliserna - å andra sidan flyr dom som pesten! Hos Mrado är det våldsamheten, hårdheten kontra sin relation till sin dotter. Hos Jorge är det hans känsla av att vara rymningskungen, latinokungen som ständigt är på flykt. Alla karaktärer känns äkta utan att bli stereotypa.

Boken finns i pocket överallt. Ligger fyra på försäljningslistan. Köp och läs nu!

Läs vad andra bloggar skriver om Snabba cash!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Anna said...

Jag gillade också Snabba Cash. Precis som du tyckte jag att språket var intressant och varierat. Kul att läsa något som skiljer sig från det man vanligtvis läser.

9:38 em  
Anonymous Anonym said...

En grymt bra bok! Lätt hänt att boken känns konstlad eller har ett säre och plattare språk men Lapidius lyckas galant! Till och med pojkvännen och hans kompis blev totalt frälsta i boken!!

12:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser