onsdag, augusti 08, 2007

Göran Greider läser chic lit!

I Aftonbladet i måndags recenserar kultursnubben, chefredaktören, poeten och journalisten Göran Greider en radda chic lit böcker som Babbeldrottningen, Ex-häxorna, Är det någon där?, Sängläge och Mannen i mina drömmar för att nämna några.

Tycker väl inte riktigt att Curtis Sittenfelds Mannen i mina drömmar kvalar in som chic lit men må så vara. Greider skriver i alla fall ganska intressant om chic lit som produktplaceringensfenomen och stödjare av det globala handelskapitalet. Yadayada eller stämmer det?

Läs själva!

Etiketter:

5 Comments:

Blogger jkl said...

Jag tycker att han är fullkologt strålande i sin analys! Om nu någon hade väntat sig något annat ;)

12:33 em  
Anonymous Anonym said...

Tycker inte heller att Sittenfeld hör hemma i chic lite-genren.

Har inte läst Lucía Etxebarrías "Beatriz och himlakropparna", men med tanke på det jag minns av "Kärlek, nyfikenhet, prozac och tvivel" av samma författare så har jag svårt att tro att även den borde räknas som chic lit.

3:26 em  
Blogger Petra said...

JKL: Nä, det hade vi inte väntat oss!

Em: Nä, en del titlar var lite märkliga att buntas in i chic lit-begreppet!

2:59 em  
Blogger AnnCharlott said...

Jo produktplacering har man ju hört talas om. Framför allt i filmer, men även i böcker. Jag läser inte mycket chic lit och jag har heller ingen aning om ifall författarna får något för att nämna vissa produkter, eller om de mer är till för att måla upp en bild. Även Lapidus Snabba cash innehåller väldigt mycket nämnande av framför allt klädesmärken, och Stieg Larsson beskriver detaljerat de datorer Lisbeth Salander använder, men jag tror inte att dessa författare blivit sponsrade.
I Den gåtfulle fotografen av Douglas Kennedy (jag tror i alla fall att det var i den boken) dricker huvudpersonen aldrig annan gin än Bombay Saphire, något som fick mig att börja köpa just det märket :)

12:09 em  
Blogger Petra said...

I Jenny Leebs bok Grevgatan kryllar det också av varumärken men hon har skrivit till mig och intygat att hon inte är ett dugg sponsrad:)

5:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser