tisdag, augusti 14, 2007

Favorit-Astrid

Jag plockar upp en gammal bokfemma från Malin! Favorit-Astrid Lindgren! Astrids produktion är ju så enorm men jag ska se om jag inte kan plocka ut fem favoriter!

1. Sunnanäng
Sunnanäng är historien om två barn som tvingas gå flera mil i snöstorm till storbonden för att mjölka kor och tillbaka och endast får en brödbit att äta per dag och som det är allmänt eländigt och synd om. En dag hittar de en öppning i ett staket, en grind som står på glänt och när de går in där så är det sommar, barn leker i gräset, de får mat av en snäll kvinna och allt är frid och fröjd. Det är Sunnanäng och grinden dit får aldrig får stängas för då kommer man aldrig in och ut mer....

2. Gullpian, Peter och Petra, Mirabell och Prinsessan som inte ville leka m.fl
En annan av Astrid kortare berättelser är den om Gullpian! Den handlar om Eva vars mamma är sjuk och tvingas bo med sina två elaka mostrar och sin hemska kusin Berit. Den enda glädje Eva har är hennes docka Gullpian. Petra och Petra handlar om två små barn från småfolket som en pojke träffar på skridskobanan, Mirabell om ett frö som blir en docka och Prinsessan som inte ville leka om en flicka som har allt utom fantasi! Flera av böckerna finns i samlingen Salikons rosor.

3. Saltkråkan
Kanske gillar jag Saltkråkan bäst på grund av den fantastiska tv-serien som gjordes på 60-talet. Den har verkligen blivit en underbar klassiker! Här kan man se ett klipp.



4. Madicken
Margareta Engström, a k a Madicken, och hennes äventyr med lillasyster Lisabeth gillar jag för den är så väsenskild från allt annat Astrid Lindgren skrivit. Jo, faktiskt. För det mesta handlar om Astrids böcker om fattiga och vanliga barn på landet (Emil, Bullerbyn, Saltkråkan, Rasmus, Lotta m.fl) eller om övernaturliga och påhittiga fantastiska sagor (Ronja, Pippi, Karlsson på taket, Mio, Lejonhjärta m.fl). Madicken är en lagom bortskämd rikemansunge som bor på fantastiska Junibacken med en piga (Alva) och sin redaktör till pappa och förnäma men vackra mamma. Linus-Ida kommer och sköter tvätten och i grannhuset bor fattiga familjen Nilsson. Bra skildrade kontraster tycker jag och så kommer det sköna citatet "Pilutta dig" från Madicken-böckerna.

5. Emil
Sist men inte minst Emil i Lönneberga. Läste både böckerna och såg tv-serien som barn men mest minns jag Emil från mina LP-skivor jag hade med alla berättelser och sånger. Mina favoriter är nog när Emil hissar upp Ida i flaggstången eller när Emil går på auktion i Backkorva.
Favoritlåten är den som Lina sjunger: "Flickan sa si så här, kom och kom och håll mig kär, vårens tid är så kort, snart den vissnar bort. Men nu står jag i blom, kärlek kom och kom, blomningstid förgås så fort...och så vidare"

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Unknown said...

man glömmer ju ibland att Astrid har skrivit en massa annat än Emil, Pippi, Karlsson på taket och de där.

När jag var liten minns jag att det gick en serie där varje avsnitt var en filmatisering av Astrids mindre kända verk så som Hoppa Högst, Allra Käraste Syster, Pelle flytter till Konfusenbo, Inga rövare finns i skogen och allt vad det var.

Astrid är bäst.

11:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser