fredag, maj 25, 2007

Harry!

Sjunde och sista boken om Harry Potter och gänget släpps på engelska den 21 juli och får titeln Harry Potter and the deathly hallows. Bara fyra månader senare räknar Tidens förlag med att ha en översättning klar och tryckt och ligga på de svenska bokdiskarna. 21 november och den får titeln Harry Potter och dödsrelikerna.

Tydligen så fick J.K Rowling komma med en alternativ titel till svenskarna eftersom "deathly hallows" var så pass svåröversatt. Direkt översatt skulle det bli "dödliga helgade" ungefär.

Själv har jag inte läst sexan än, Harry Potter and the Half-blood Prince, bara hört delar av den när Daniel Boyacioglu högläste boken i ett sträck på Kulturhuset för två år sen. 26,5 timma tog det och jag orkade inte riktigt höra alltihopa!

Etiketter: ,

5 Comments:

Blogger AnnCharlott said...

Vi hade gissningstävling på jobbet, dels om släppdatum för svenska versionen och dels om svenska titeln. Jag lär inte vinna den gissningstävlingen. Jag gissade på 27 oktober och titeln Harry Potter och dödens tempel.

11:01 fm  
Blogger Hanna said...

Han måste ha haft bra ont i halsen efteråt Daniel ;)

Jag har faktiskt inte läst femman heller. Jag lessnade efter fyran. Tyckte den var så seg och innehållslös för att vara så otroligt lång.

10:14 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, jag längtar till den kommer! =) Om du ska läsa sexan, läs den på svenska istället för på engelska. Jag har läst de flesta på båda språken, men sexan lyckades jag inte ta mig igenom på orginalspråket. Den var tråkig och svårtläst. När jag väl fick den på svenska var den dock precis lika bra som de andra. Himla konstigt, men min mamma höll med mig.

3:39 em  
Blogger Studiomannen said...

Jag läser om de nu. På svenska. Jag rangordnar ogärna, men Den flammande bägaren är nog den svagaste. Fenixorden och Fången från Azkaban är riktigt bra, men den största charmen finns i de två första då vi lär känna de små barnen och åker med i deras äventyr utan att bli påmind om att tonåringar i puberteten är vidriga. Skönt att slippa bli påmind. Jag längtar inte tillbaka till tonårstiden för en sekund...

5:13 em  
Blogger Petra said...

JAg har ju läst alla på engelska. Skulle kännas jättekonstigt att byta språk nu. Fast jag tyckte nog redan att femman var lite seg. Kanske skippar sexan och sjuan helt. Vi får se!:) Just nu känns det som annat är intressantare!!

11:26 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser