torsdag, maj 24, 2007

Mannen i mina drömmar

Jag ligger så så efter i alla recensioner men nu ska jag ta tag i det! Mannen i mina drömmar läste jag någongång i mars - ska se om jag kan friska upp minnet lite.

Det var ju inte lite hon hade att leva upp till, Curtis Sittenfeld. Efter succén med Prep (I en klass för sig) är det inte helt enkelt att skriva ytterligare en bok med de förväntningarna.

Jag skulle dock säga att hon grejjar det galant. I nya boken Mannen i mina drömmar får vi följa Hannah från att hon är 14 år och skickad för att bo med sin faster och farbror och den efterblivna kusinen Rory. Från veckotidningarnas kändisbröllop får vi sedan följa hennes uppväxt som lite avig och missanpassad tonåring ända upp till 30-årsåldern genom olika nedslag i olika tidsperioder.

Bäst beskriven är tiden på college. Det finns en scen där Hannah får hänga med några tjejkompisar för att dricka sprit och ragga på killar i grannstaden och där Hannas utanförskap beskrivs så otroligt träffande. Hur hon följer med fast hon inte vill, spelar full för att slippa dricka och låtsas somna för att slippa hångla. Hur osäkerheten tar över fast hon egentligen ville följa med och vara precis som dom andra tjejerna men grejjar det inte riktigt.

Sen växer Hannah upp och då tappar boken lite fart och spänning tycker jag. Curtis Sittenfeld är en mästarinna på att beskriva gränsen mellan barn och vuxen och mellan tonåring och vuxen men hon är inte lika skarp att beskriva den vuxna Hannah. Trots det är boken värd all cred den kan få och jag rekommenderar den varmt till alla.

Eftersom den inte håller riktigt hela vägen ger jag den en fyra+ till skillnad från Prep som fick fem av fem möjligt!

Länk till Bokrecension.se's beskrivning av Mannen i mina drömmar. Detta är ett test för att se huruvida detta genererar några besök tillbaka till mig!

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser