torsdag, maj 24, 2007

Verklighetsbaserade böcker som berört mig

Sådär nån eller två veckor försent bara! Här kommer mina svar på Malins bokfemma vecka 19.

Nämn 5 verklighetsbaserade böcker som du kan rekommendera. Böcker som fått dig att tänka till lite extra om ditt eget liv.

1. Julie Gregory - Mamma sa att jag var sjuk
Ger en rejäla perspektiv på det här med hypokondri!

2. Corinne Hoffman - Den vita masajen
Jag har sagt det förr! Kvinnan är skogstokig. Men helt fashinerande ändå. Skulle jag nånsin våga göra detsamma? Nä, jag är nog alldeles för realistisk och konkret för det.

3 och 4. Safiya Hussaini - Dömd att stenas och Souad - Levande bränd
Det är bara att inse hur lyckligt lottad och priviligerad man är ganska ofta som kvinna i det här landet och inte uppvuxen någon annanstans.

5. Eric av Doris Lund
Jag läste den här säkert fem gånger i tonåren. Vet inte varför jag fastnade så för den. Den handlar om amerikanska Eric som drabbas av leukemi och dör. Hans mamma skrev boken och hon skrev så bra och sorgligt att jag tror att jag blev lite kär i Eric.



Några andra som gjort samma Bokfemma:
- Malin (såklart)
- Fröken Nina
- Moussas bokbad
- Gemen och verserad
- Jovis karameller
- L8's skojsamma liv
- Theresans
- Tjafs
- Annas bokhylla
- En skolfrökens bekännelser

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack för lite boktips!

1:17 em  
Blogger Unknown said...

En annan jättebra och hemsk sann historia bok är Bakom stängda dörrar av Kristina Hansen. handlar om en svensk tjej som blir sexuellt utnyttjad av sin pappa.

7:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser