söndag, maj 13, 2007

Ett Europa eller två?

- En dyngtävling?
- Splittra Eurovisionen i en öst- och en västtävling!
- De östeuropeiska länderna "gaddar ihop sig" mot väst.
- I natt dog Eurovision!

Jag kan inte annat än småle åt det fantastiska resultatet i Eurovision Song Contest igår och att alla rasar så över resultatet. Kom igen! Vill ni verkligen att det ska vara som förr med ett Europa med en järnridå, ett starkt Sovjetunionen, massor av förtryckta människor och halva Europa i kommunismens grepp? Nä, såklart inte. Men you can't have the cake and eat it!

Är det inte rätt magstarkt komma med uttalanden som "Östdominansen skadar tävlingen" eller att "Tävlingen borde döpas om till Former USSR Countries Song Contest" eller att man borde "återinföra Sovjetunionen nu eftersom det finns för många östländer"? Eller varför inte "rikta växthuseffekten mot östblocket och bränna bort hela skiten från jorden"?

Kom igen, varför är er smak så mycket bättre? Gnällde ni lika mycket när väst dominerade tävlingen totalt och östländerna inte ens fick vara med? Vilka länder fick Sverige mest poäng av? Är vi inte alla lika goda kålsupare?

Visst kan man tycka att det är konstigt att flera av de stora eurovision-nationerna saknades. Italien, Portugal, Luxenburg, Belgien, Holland, Danmark, Israel, Österrike men vi hade alla samma chans. De sexton översta länderna på resultatlistan blev östländer. Endast sju västländer tog sig till finalen. Stort grattis Serbien som fick röster från nästan samtliga länder, öst som väst!

Själv tycker jag det är fantastiskt att länderna som stod för det blodigaste kriget i Europas nutid röstar systerligt och broderligt på varandra! Att flera länder som tidigare splittrats och krigat också nu på sätt och vis enas. Att en massa ny musik når över gränserna. Tävlingens syfte var väl att ena - inte att splittra? Själva hejade vi på Georgiens fantastiska bidrag.

Ni som vill ha tillbaka det gamla kan sätta er och bläddra i Eurovision Song Contest jubileumsbok och frossa i Spaniens, Hollands, Belgiens och Luxenburgs gamla bidrag...som om en del av dom verkligen vore bättre!

Etiketter:

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gud så skönt att någon skriver detta! Idag är det verkligen ingen hejd på de nedsättande yttrandena om de östeuropeiska länderna. Snacka om "mina barn och andras ungar"-attityder!!!

Hade de västeuropeiska ländernas bidrag varit bättre (enligt folket som röstade) så hade de kommit med!! Och hallå - det var faktiskt lika pinsamt att de nordiska länderna röstade på varandra (i den utsträckning det gick) som att länderna i öst gjorde så. Vi kanske helt enkelt har olika smak i de olika europeiska kultursfärerna.

Jag gillade också Georgien!

11:49 fm  
Blogger Hanna said...

Jag tycker det roligaste var när våra kära svenska kommentatorer blev skitsura för att vi inte fick 12:or av alla våra nordiska grannar ;)

Själv gillade jag inte Georgiens Tatu-rip off. Ungerns låt var mer i min smak.

12:43 em  
Blogger rolfner said...

Håller helt med. Även om att Georgien hade bästa låten, för första gången ringde jag till och med och röstade!

http://www.rolfner.se/index.php?blog=2&title=ost_mot_vast&more=1&c=1&tb=1&pb=1

2:51 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har visserligen inte tittat på eurovision, men det verkar sannerligen vara ett extremt fall av "surt sa räven"...

9:13 em  
Anonymous Anonym said...

Man baxnar när man ser vad en del skrivit om de östeuropeiska ländernas framgångar i Eurovisionen. Menar folk på allvar att de skulle vilja se Sovjetunionen återupprättad?? Varför all denna missunnsamhet? Jag tycker att Serbien var en värdig vinnare, låten var bra, och skickligt framförd, och för traditionalister kan tilläggas att den ju är en klassisk eurovisions-powerballad. Jag hade inte heller haft något emot att se Ungern som vinnare. De svenska gnällarna borde se sig själv i spegeln under utdelandet av de nordiska ländernas poäng... Men kanske är det svårt för Sverige att smälta att man inte längre har en självklar plats i toppen, att konkurrensen har hårdnat?

10:50 em  
Anonymous Anonym said...

Har precis skrivit ett inlägg om ESC också: http://koala.nu/blahblah/2007/05/14/esc-2007/
Serbien var skitbra och jag tyckte att de flesta balkanländerna hade riktigt bra låtar.

4:06 fm  
Blogger Lisa said...

Men pleeeeaseee.
Seriöst!

Det är väl klart att folk inte (åtminstone inte jag) menar på allvar att jag vill se Sovjetunionen återupprättad!!!

1:32 em  
Blogger AnnCharlott said...

Nyss hemkommen från Helsingfors roar jag mig med att läsa allt gnäll i svenskt media. Visst, erkännas ska att på plats på Hartwall arena i lördags kväll kändes det först lite surt och snopet när det stod klart att det inte skulle gå bra för Sverige. Men, men det är smällar man får ta.

1:48 em  
Blogger Petra said...

Lisa: Det är ändå rätt osmakliga kommentarer! För dem/oss med erfarenhet av kommunismen är det ungefär som att nästan säga att Hitler borde ta över makten igen!

3:34 em  
Blogger Lisa said...

Petra, det var ett skämt. Jag skulle kunna skämta om Hitler också. Men jag är ledsen om du uppfattade skämtet som osmakligt!

8:52 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Petra. Måste bara säga att du inte är riktigt påläst när det gäller kriget på Balkan. Det är intressant att ställa sig frågan varför Serbien fick en tolva av Bosnien. Det vet vi alla och likaså varför de tre fingrarna åkte upp i luften precis när det hände. Inte precis systerligt eller broderligt tycker jag.

9:32 fm  
Anonymous Anonym said...

Vad skönt att det finns vettiga människor kvar i sverige ändå. Började bli rädd för att inte kunna flytta hem igen någonsin. Här i Finland skrattar folk bara åt det där väst/öst-snacket och förstår att öst hade bättre låtar i år helt enkelt. Själv tycker jag att det ska bli riktigt spännande att åka till Belgrad nästa år.

Dessutom hade resultatet ändå blivit det samma om bara västländerna fått rösta i lördags. Svenskarna är bara dåliga förlorare som måste ha något att skylla på. Tragiskt. Kom igen, det är faktiskt bara fråga om ett underhållningsprogram på tv. Slappna av. :)

4:13 em  
Blogger Kristin said...

Ja!
Exakt min åsikt.

6:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser