lördag, mars 24, 2007

Inga seriösa litteraturbloggar?

Är på Gräv i Örebro. Lyssnade på ett seminarium igår om bloggar och framtiden av Olle Lidbom som driver bloggen Vassa eggen.

Han hade en massa intressanta synpunkter på det här med medborgarjournalistik och bloggar men påstod att det inte fanns några seriösa litteratur- eller bokbloggar i Sverige! Va?

Jag undrar om han har sett Boksök?

Uppdaterat:

Vassa eggen kommenterar: Vad jag menade var att det finns ingen blogg som är tongivande eller som lyckats etablera sig som den viktiga bloggaren om litteratur – och då inte bara bokrecensioner utan även om affärerna, skvallret och branschen.

En annan sida svarar: Problemet är väl att det är en sådan bred målgrupp. Tidningen Svensk bokhandels nyheter går ju till exempel att prenumerera på och de står ju för förlags- och branschnyheterna. Litteratur, böcker och kultur bevakas av de flesta medier och tidningar på ett eller annat sätt. Målgrupperna är ju lite olika. De som handlar med böcker och litteratur och läsarna.

Jag försöker vara så heltäckande som det bara går men visst är det lätt att nya böcker, boktjänster och recensioner tar överhanden än rena förlagsnyheter och branschskvaller. Jag har försökt att skriva om det då och då (läs till exempel det jag skrivit om Bokrondellen) men fått ett ganska svalt mottagandet i bloggen. Intresset för den typen av inlägg verkar inte vara särskilt stort tyvärr.

Vad tycker ni andra? Saknar vi förlags- och branschsnack i bloggvärlden?

Etiketter: ,

10 Comments:

Blogger Olle Lidbom said...

Va kul att du var där!

Vad jag menade var att det finns ingen blogg som är tongivande eller som lyckats etablera sig som den viktiga bloggaren om litteratur – och då inte bara bokrecensioner utan även om affärerna, skvallret och branschen.

Om du är kvar på festen ikväll så får du presentera dig så kan vi starta en animerad debatt! /Olle

3:12 em  
Blogger Petra said...

Kul att du hittade hit! Jag undrade hur lång tid det skulle ta! :-) Ska se om jag hittar dig ikväll! Då kommer jag fram och hälsar.

4:22 em  
Anonymous Anonym said...

Petra: Du har ju helt klart rätt i att det är två rätt olika sfärer, ingen skulle ju komma på tanken att slå ihop DN eller Svenskans kultur- och näringslivsdelar till exempel, vilket jag tycker är en ... tja, någorlunda god jämförelse i alla fall. Men för någon som är intresserad av båda sfärerna, likt jag själv, vore en sajt som gjorde just detta ett väldigt trevligt initiativ.

En blogg som försöker inrikta sig på själva bokbranschen, även om de väl främst inriktar sig på det egna förlaget, är ju Atlasbloggen:

http://atlasbok.blogspot.com/

5:21 em  
Anonymous Anonym said...

Hm, det slog mig just att jag nog kanske drog min jämförelse om kultur kontra näringsliv lite för långt. Det är ju trots allt ett faktum att DN och SvD oftast skriver om bokbranschrelaterade ämnen på sina kultursidor och inte i ekonomidelen – jag bloggade ju för sjutton själv några rader i dag om ljudboksmomsstriden som såväl SvD som vi på TT Spektra klassade som kulturmaterial i går ("stor-TT" la det dock som ekonomi).

Men ändå, det finns någon sorts skiljelinje mellan ämnena, och om jag får sia själv tror jag att majoriteten av de som är litteraturintresserade där ute kanske struntar rätt hårt i bokförlagsbranschens turer.

Okej, slut på den halva pudeln.

5:44 em  
Blogger Petra said...

Det har ju en tendens att hamna mitt emellan. När jag försökte kränga min artikel om Bokrondellen fick jag till svar från näringslivsdelarna att prova på kulturen och vice versa. Tydligen låg det precis mitt emellan.

Svensk Bokhandel skulle varit ett bra ställe kanske men de hade ju redan skrivit spaltmeter om företaget.

10:04 fm  
Blogger Olle Lidbom said...

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på antalet kommentarer, man kommenterar ju inte allt som man tycker är bra. Speciellt inte i Bokrondell-caset som ju var upplysande och faktabaserat.

Vill man profilera sig som litteraturbloggar tror jag det är bra att visa sin styrka och seriositet. Något som skiljer ut dig.

Synd att vi inte hann prata mer igår – men det var mkt folk i omlopp!

2:58 em  
Blogger Hanna said...

Personligen tycker jag att det är rätt skönt att slippa just skvaller. Det finns nog med sådant på andra ställen!

7:10 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kan inte säga att jag tycker att det är någonting jag saknar, faktiskt.

//JJ

2:25 fm  
Blogger AnnCharlott said...

Jag vet inte om jag saknar förlags- eller branschsnack. Händer det något intressant så tycker jag att det också brukar dyka upp i någon blogg. Sen tycker jag (till skillnad från Lidbom, eller?) att det är positivt att det inte finns en enda tongivande, den "viktiga" bloggen. Det är bara bra att det finns olika och jag tycker också att många bloggare hittat sin nisch.

12:15 em  
Blogger Petra said...

Tack alla för kommentarer och synpunkter. Jag kommer nog fortsätta som jag gjort. Är det tillräckligt intressanta förlagsnyheter så publicerar jag det också precis som jag gjort innan! :)

10:57 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser