torsdag, mars 22, 2007

Boksson markadsför sig via bokbloggare

Den nya sajten Boksson siktar nu på att marknadsföra sig via bokbloggarna. Ett trick som klädkedjorna med HM i spetsen testat att göra via modebloggare tidigare.

Flera bokbloggare erbjuds valfri pocketbok om de skriver om sajten men inte så många verkar ha nappat ännu.

Affärsidén är att ansluta ett antal bokhandlare till sajten vars bokpriser jämförs. Den gör alltså inget anspråk på att heltäckande jämföra bokpriser. Det är alltså bara AdLibris, Bokus, CDON och Internetbokhandelns böcker som den söker bland. Det kan finnas bokhandlar som är billigare eller lika billiga som de billigaste träffarna på Boksson.

Och svaret är nej, jag har inte fått någon pocketbok för att skriva detta inlägg...

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Hans Persson said...

Metoden att marknadsföra sig via bloggare är väl knappast revolutionerande även om det kanske inte är så vanligt inom bokbranschen. Jag har däremot noterat att det fåtal gånger jag frågat efter recensionsböcker till bloggen har det inte varit några problem att få det.

Jag funderade lite på det där med köpt-heten innan jag skrev om Boksson. Jag kom fram till att jag med största sannolikhet skulle ha skrivit om dem i alla fall när jag hittat dem, så jag tyckte inte att det var något problem. Blir jag mindre trovärdig för att jag får en pocket värd ett par tior när jag skriver något (vilket jag också talar om)? Det borde ju innebära att alla bokrecensenter som skriver om böcker som de fått i recensionsexemplar (inbundna, för ett par hundra) är än mer köpta.

12:58 em  
Blogger Petra said...

Fast bokrecensenter får inte böckerna OM de recenserar. De får böckerna ändå. Recensenter får mängder av böcker, skivor och de gör själva ett urval vad de ska skriva om. Likaså modemagasinen. Det är annorlunda när de försöker köpa bloggar för då blir det villkor att skriva annars får man inget.

Jag jämställer detta ungefär som när man mutar journalister att skriva.

Jag har blivit kontaktad av förlag som vill att jag ska skriva om deras böcker och jag har sagt att de gärna får skicka och att jag skriver i mån av tid och lust.

1:04 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Petra (och Hans).

Hjalmar från Boksson här; vi ser inte pocketböckerna som betalning utan som ett incitament för att få lite intresse kring lanseringen av vår nya tjänst. Vi har bara hört av oss till bloggare som är intresserade av böcker och om man inte vill ta emot en pocket så kan man själv skriva en recension som du har gjort här.

Vi är inte ute efter att få en "bra" recension om bloggarna inte gillar vår tjänst, tvärtom så har vi fått mycket bra feedback än så länge som vi tar till oss för att bygga en ännu bättre boktjänst.

Fler bokhandlare är på gång, men just nu har vi valt att nöja oss med de största. Om du har förslag på handlare vi har missat så hör gärna av dig så lovar jag att vi kommer kolla på det!

/Hjalmar

4:23 em  
Blogger Hans Persson said...

Personligen skulle jag gärna se att SF-Bokhandeln fanns med i jämförelserna.

11:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser