lördag, december 16, 2006

Tema: Lördag

Jag sitter här och är alldeles nostalgisk. Härliga, härliga gamla lördagsunderhållningar just nu på tvåan. Här är ditt liv, Oss skojjare emellan, Hylands hörna och andra delar av min barndom spelas just nu upp på tv.

Mest minns jag Razzel. Kvällen började med Barnjournalen och lördagsgodis. Ofta åt vi lite godare mat på lördagskvällen. Typ råstekt potatis, kött och bearnaisesås. Och sen blev det Razzel för hela slanten.

Det var de där tre programledarna med artister, tävlingar och lottodragning som varvades med serier som Snobbar som jobbar (fast det kollade jag aldrig på, då gick jag in på mitt rum och lekte en stund), Gäster med gester, Allå Allå emliga armen, nyheter och andra serier som Skattjakten.

Skattjakten! Varför fick vi inte se det ikvällens sammanfattning? Det var ju verkligen tv före sin tid! Det gick ut på att stuntmannen Johan Thorén for världen runt och utförde uppdrag samtidigt som några satt i en studio med headset och direkt kommunicerade med honom (så IT) , hjälpte till genom att leta ledtrådar, ringde i telefoner och slog i lexikon, så före internets tid och hela programmet andades ändå high-tech.

Johan Thorén klarade i princip alltid att hitta skatten eller klara uppdraget precis innan tiden gick ut och det var ofta så att han hängde i linor från helikoptrar och andra spektakulera stunts som man tyckte då var helt galna fast idag är det vardagsmat i progam som Fear Factor.

Nu börjar George Clooneys regidebut från 2002 på tvåan. Confessions of a dangerous mind med massa bra skådisar som Julia Roberts, Drew Barrymoore och Maggie Gyllenhall. Den är väldigt mycket "George Clooneyisch".
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser