tisdag, december 12, 2006

Temaår 2007

Hieronymus har nu lovat i kommentarsfältet i inlägget nedan att hans nästa år ska gå i de kvinnliga svenska författarnas tecken. Som ett temaår ungefär. Jag tycker det är ett lovvärt initiativ. Lycka till. Jag ska heja på!

Nu väcktes dock tanken om ett eget temaår för läsning. Undrar vad jag ska välja för inriktning eller tema. Det finns ju många bara man börjar fundera.

- Att läsa minst fem nobelpristagare från de senaste tio åren.
- Att läsa minst fem riktiga klassiker från Hemingway till Tolstoy.
- Att läsa minst fem debutanter under kommande år.
- Att läsa minst tio gamla klassiska pjäser.
- Att läsa om minst fem av mina gamla favoritböcker.
- Att läsa minst fem olika författare från ett utvalt land, t ex Kroatien.

Vad blir ditt temaår?

5 Comments:

Blogger Hieronymus said...

Mitt temaår är som bekant bestämt. Men ett annat tema jag skulle vilja köra är ett som du nämner, det där med att läsa klassiska pjäser. Visst, de är jobbiga att ta sig igenom - men visst vore det kul att kunna säga att man läst dem!

2:06 em  
Blogger Peter Ljungkvist said...

Jag har tidigare, liksom hieronymus, varit offantligt dålig på att läsa kvinliga författare. Jag har till och med erkänt detta i ett blogginlägg....

Jag ska därför läsa 5 deckare av kvinnlig författare under nästa år. That´s a promise. Jag ska självklart också inspireras av din deckarsida....=)

3:52 em  
Blogger Maliee said...

Åh, trevlig idé! Temaår. Jag har alltid velat läsa alla böcker i kronologisk ordning av en ganska produktiv författare (inte, jag-har-skrivit-två-böcker-sen-la-jag-ner), nu gäller det bara att bestämma vem.

5:43 em  
Anonymous Anonym said...

Debutanter, helt klart. Har försökt med nobpristagare och klassiker. Det finns en del bra, men mycket är urtrist. Tyvärr.
//lotta

7:30 em  
Blogger Petra said...

Hieronymus: Ska vi inte samläsa då....Fem klassiska pjäser under året.
Den första ska vara färdigläst sista februari, den andra i april, den tredje i juni, den fjärde i oktober och den femte i december. Två månader per pjäs och lite paus över sommaren. Sen recenserar vi i våra bloggar och ser den andre uppfattat pjäsen.

Jag föreslår något av en gammal grek, något av Shakespear, något av Brecht, något av Tjeckov och en modern....

Är någon på?

10:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser