måndag, december 11, 2006

De nominerade är...

Jag lever, även om det inte märks i bloggen. Min slutuppgift på Poppius tog ett tag all ledig tid och sen råkade min älskade komma över ett Wii och efter det blev det inte mycket annat gjort.

Men, men. Ett år är återigen snart till ända och min årliga sammanställning är på gång. Här kommer de nominerade till årets böcker. Böcker som jag alltså läst under året. Det har inte med utgivningsår att göra.

Bästa svenska bok
- Jenny av Jonas Gardell
- Röda vita rosen av Mariette Glodeck
- Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari

Bästa utländska bok
- Babes in Beijing av Rachel Dewoskin
- I en klass för sig av Curtis Sittenfeld
- Röd åklagare av Xiao Rundcrantz

Årets filmatisering av bok
- Djävulen bär Prada av Lauren Weisberger
- Da Vinci-koden av Dan Brown
- En geishas memoarer av Arthur Golden

Årets sämsta filmatisering av bok
- Den vita massajen av Corinne Hoffman (det är bara en nominerad i den här klassen)

Årets överraskning
- I en klass för sig av Curtis Sittenfeld
- Det ska bli mig ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf
- Expert på att rodna av Katarina von Bredow

Årets biografi
- Att älska som en porrstjärna av Jenna Jameson
- Stinas möten av Stina Dabrowski
- Den nakna sanningen av Linda Rosing

Årets självhjälpsbok
- Dumpa honom av Greg Behrendt och Liz Tuccillo
- Äntligen icke-röckare av Allen Carr
- Tokstressad av Tomas Danielsson

Årets deckare:
- Främmande fågel av Anna Jansson
- Ett liv att dö för av Åsa Nilsonne
- Den sjätte natten av Annika Bryn

Årets chic-lit
- Mitt vågräta liv av Chelsea Handlar
- På andra sidan Venus av Elisabeth Andersson
- Mina hemligheter av Sophie Kinsella

Årets besvikelse
- Dotter önskas av Katerina Janouch
- Bergdorfblondiner av Plum Sykes
- The truth about diamonds av Nicole Richie

Se förra årets nomineringar och vinnare.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hedrad!

1:56 em  
Blogger Hieronymus said...

Åh, Stieg Larsson då? Nu påminde du mig om att jag har ett antal listor som ska avhandlas inom de närmaste veckorna.

6:13 em  
Blogger Petra said...

Äsch! Han är så uttjatad. Han vann pris förra året. Året har domiinerats av kvinnliga deckarförfattare!

7:01 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för en massa boktips :) Är det okej om jag leker lite härmapa och också skapar en lista med nomineringar? Det verkar så kul :)

9:54 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för en massa boktips :) Är det okej om jag leker lite härmapa och också skapar en lista med nomineringar? Det verkar så kul :)

9:58 em  
Anonymous Anonym said...

I love Kalla det vad fan du vill! Det roligaste jag har läst på länge. Nu läser jag Fingersmith och tycker den är riktigt bra trots att jag inte är något stort fan av historiska romaner.

9:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag beundrar ditt ordningssinne. Det är sällan jag kan komma ihåg vad jag läst under året. Nu har jag i alla fall några tips när jag ska beställa böcker, när det nu blir av. Tack och önskar dig fortsatt god läsning!

1:48 em  
Blogger Hieronymus said...

Petra: Uttjatad, men magnifik. Hur som helst; jag har inte läst mycket kvinnliga författare i år heller - åtminstone inte svenska sådana. Fan, jag säger varje år att jag ska skärpa mig men nästa år SKA jag göra till ett litet temaår. Svenska kvinnor!

5:15 em  
Blogger Petra said...

Mana: Härma på bara!

Jkl: Fingersmith? Måste kollas upp.

Matilda: Komma ihåg!? Nej, det gör jag inte heller. Det krävs att man skriver upp. I högerkanten listar jag allt jag läst under året med länk till fler. Det var flera jag inte kom ihåg att jag läst i år!

Hieronymus: Vad härligt med ett tema! Botanisera gärna här: www.enannansida.se/deckare Undrar vad jag ska ha för tema nästa år! *klurar*

9:19 em  
Blogger Hieronymus said...

Det är skönt med en sida som din, som kan guida mig när jag behöver hjälp. Lovar att hålla temat så gott det går!

2:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser