torsdag, december 14, 2006

Utamaning: Temaår - klassiska pjäser

Det här med temaår verkar ju flera tycka är en bra idé. Jag föreslår att vi kör fem klassiska pjäser under 2007. Sen recenserar vi och diskuterar i våra respektive bloggar och ser hur andra uppfattat pjäsen.

Den första ska vara färdigläst sista februari, den andra i april, den tredje i juni, den fjärde i oktober och den femte i december.

Två månader per pjäs och lite paus över sommaren.

Jag föreslår något av Sofokles, något av Shakespear, något av Brecht, något av Tjeckov och en nutida. Kanske Strindberg borde vara med också istället för...ja. Vem? Och visst ska vi läsa kronologiskt så vi börjar med greken först?

Är någon på? Föreslå gärna andra pjäsförfattare och pjäser.

16 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är gärna på! Vi börjar med Sofokles då! Hittar inte så mkt av honom dock. Kanske biblioteket kan fixa!? Ska vi bestämma ett specifikt verk som alla ska läsa eller ska det vara valfritt? Bara min blogg kommer igång igen snart.. *arg* Ha det bra!

10:18 fm  
Blogger Petra said...

Jag tycker vi bestämmer ett verk.
Vi har följande att välja på:

Antigone
Elektra
Filoktetes
Kung Oidipus
Kvinnorna i Trachis
Oidipus i Kolonos

Jag har läst både Antgone och Kun Oipipus - men det var länge sen.

Jag föreslår annars Elektra!

10:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Kung Oidipus; Elektra finns på mitt bibliotek. Kan det vara den? Finns ingen som bara heter Elektra.
Jag har inte läst något av verken så jag är med på vad som. Hoppas fler hänger på!

11:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Hi hi, nu fattar jag ju. Det är två verk i samma! *trög*

11:18 fm  
Blogger Hans Persson said...

Jag är väldigt dålig på att läsa pjäser, men varje gång jag kommer mig för att faktiskt göra det blir jag positivt överraskad, så det här låter som en bra ide.

12:40 em  
Blogger Hieronymus said...

Jag är på, om tid finns - det kan bli tufft men jag har gärna ambitionen iaf.
Jag föreslår en modern pjäs. "My beautiful laundrette" av Hanif Kureishi. Har nämligen inte blivit klar till att läsa den. Eller kanske Miller's "Death of a salesman"?

2:21 em  
Blogger Petra said...

Jag läser gärna Miller!
Men ska vi inte börja från början med en gammal grek?

9:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jag blir faktiskt sugen på att hänga på, även om jag borde ha fått mitt lystmäte av klassiska pjäser under min litteraturhistoriska kurs. Men snälla nån, det är ju flera ÅR sedan dess...

9:34 em  
Blogger Petra said...

Jag har ju läst teater och regi - så jag har också läst mängder. Det är dock 10 år sedan.

Jag funderar på att ta fram mina gamla antecknningar från teaterhistorian och köra lite teaterskola här i bloggen under nästa år som följetong! :)

9:49 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker vi börjar i kronologisk ordning! Jag röstar för en gammal grek! =)

9:56 em  
Blogger Petra said...

Då röstar jag för att vi börjar med Sofokles Elektra. Det är en pjäs jag inte har läst. Och den ska vara färdigläst innan februaris utgång.

Då har vi gott om tid att diskutera kommande pjäs-läsningar!

9:59 em  
Blogger Hieronymus said...

Okay. Elektra kör vi. Men då kör vi Miller lite senare! Finns Elektra på nån nätbokhandel? Äh, dum fråga - jag kan givetvis kolla själv.. :)

10:26 em  
Blogger Petra said...

Absolut!
Vi kör Henry Miller En handelsresandes död när vi närmar oss 1900-talet! :)

Borde inte Electra finnas gratis på nätet? Ska leta lite. Upphovsrätten lär ju vara upphävd för länge sen.

7:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Det är möjligt att det här låter en smula nedvärderande, och det är absolut inte meningen, men ... fem pjäser som projekt över ett år? En pjäs är ju någonting som skall hinna utspela sig på några timmar och då går det ju ändå betydligt snabbare att läsa den än att spela upp den. Läsning som man hade kunnat klara av på en eftermiddag om man var på dramatikhumör känns som ett rätt tunt årsprojekt? :/

//JJ

8:36 em  
Anonymous Anonym said...

Den upphovsrättsfråga som är aktuell i det här fallet är ju för övrigt inte direkt Sofokles text, såvida ni inte hade tänkt läsa den på grekiska, utan upphovsrätten till den svenska översättningen. Någon äldre engelsk översättning går säkerligen att få tag på på nätet, men en någorlunda uppdaterad svensk kan det vara värre med.

//JJ

8:39 em  
Blogger Petra said...

Johan: Självklart kan fem pjäser på ett år verka lite - men jag tror man ska lägga sig lågt för att orka med.

Vi alla har väl tänkt läsa andra saker också. Om man vill kan man ju riva av alla pjäser på en gång.

Jag hade nog försökt köra flera teman under året. Är lite sugen på fem kroater också + allt annat nytt som kommer som man vill läsa.

Appropå upphovsrätten har du ju självklart rätt. Kan bli svårt att finna.

Ska såsmåningom försöka leta fram aktuella utgåvor av pjäserna eller samlingar där den kan finnas så att folk kan hitta.

Du är väl med?

8:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser