fredag, december 15, 2006

Årets julklapp - ljudboken

Det är kanske ingen direkt nyhet att ljudboken utsågs till Årets julklapp av Handelns Utredningsinstitut. Årets julklapp ska fylla tre kriterier. Den ska representera den tid vi lever i, det ska vara en nyhet eller återuppväcka ett intresse och dessutom ha ett högt försäljningsvärde. Det tycker man att ljudboken har.

Jag har inte riktigt fallit för ljudboken ännu. Vet inte riktigt när jag ska ha tid att lyssna. Visst älskar jag min lilla iPod men jag lyssnar mest på podradio i den. Läser gör jag helst på papper. Än så länge i alla fall.

Några ljudböcker som finns ute nu och som verkar spännande och kan funka som julklappstips är:

Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari och med uppläsning av Sanna Persson. För att kunna göra den något speciella boken rättvisa fick Sanna Persson gör research innan och besökt olika delar av Malmö för att hitta rätt språkmelodi och göra karaktärerna så trovärdiga som möjligt. Bland annat besökte hon Marjaneh Bakhtiaris pappas resebyrå.

Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson är en gammal favorit om tre generationer kvinnor i Sverige. Det var länge sen jag läste den men kan tänka mig att höra om den igen. Rekommenderas varmt. Uppläsare är Anna Godenius.

Anna Godenius har även läst in Krigsbarn och Ö-morden av Gretelise Holm. Jag har läst böckerna och rekommenderar dem också varmt.

Montecore: En unik tiger av Jonas Hassen Khemiri är inläst av Rickard Wolff. Det måste vara en behaglig bok att lyssna på. Ge mig! Den kopplar ihop Las Vegas-stjärnorna Siegfried und Roy med Jonas pappas uppväxt i Tunisen. Hur? Tja. Det verkar spännande.

Eller så lyssnar man på skräckromanen Låt den rätte komma in. Också med författaren, John Ajvide Lindqvist som själv läser in sin bok om vampyrerna i Blackeberg.

Något som knappast kan bli fel är Jonas Gardells egen inläsning av boken Jenny. Boken är riktigt bra och kom i våras och med Gardells egen dramatik måste det ju bli riktigt hjärtskärande och tårdrypande. En bok att lyssna på för den som orkar.

Det finns en del där ute som man kanske borde testa...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har faktiskt lite svårt för ljudböcker. Oftast läser de så förbaskat sakta. Jag somnar ofelbart om jag inte håller på med nånting, och då börjar jag i stället att tänka på annat just för att det går så sakta. Min man påstår att han har ett program i datorn som man kan använda för att ändra hastigheten på ljudfiler utan att ändra tonhöjden, men jag vet inte jag. Det känns som lite väl mycket besvär för att få höra på en ljudbok. Fast hade jag varit bilpendlare så hade jag nog tyckt att det var en bra idé.

3:22 em  
Blogger Petra said...

Ja! Möjligtvis kan det funka i bilen fast då lyssnar jag helst på musik!

10:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser