torsdag, oktober 26, 2006

Förkyld!

Det känns som om jag blivit överkörd av en traktor, översprungen av en häst eller trampad på av en elefant. Lägg till svullen klump i halsen, rinnande näsa och febrig kropp.

I boken När lilla Anna var förkyld så sitter Lilla Anna i sängen med en jättelång halsduk om halsen och får sällskap av långa farbrorn. Jag ligger i soffan med tv'n som sällskap.

Det hjälper inte. Kanske ska jag slänga på mig en halsduk? Behöver snabba huskurer nu för imorgon måste jag vara frisk. Ingefära, honung, citrus, kycklingsoppa, vitlök. Ett tips jag fått var en portugisisk kur som gick ut på att hacka vitlök och ha i sprit och gurgla med det. Eller att låta ingefära ligga i honungsvatten och dra för att sen tugga i sig ingefäran. Varför måste alla kurer vara så äckliga?

Andra tips och kurer finns annars i boken Huskurer av Liz Bestic eller 901 huskurer & praktiska råd av Lillemor Wennerström.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

.
1. Gurgla halsen med saltvatten.

2. Ät rå gul lök på Falu Rågrut.

3. Drick hett te, klä dig varmt och kryp ner i sängen. Svettas (det är poängen med det hela). Byt kläder.

Alltihop ingår i min huskur!

10:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser